System fiszek do nauki

Utrwalanie zajmuje w nauce podstawowe znaczenie. Zrozumienie materiału oczywiście musi być na początku. Potem jednak następuje proces opanowania i przeciwdziałania zapominaniu:) Szybkie jednorazowe opanowanie i brak powtarzania z reguły powoduje zapomnienie, natomiast powtórki pomagają w zapamiętaniu materiału na długo.

Jedną z metod powtórek są fiszki. Z reguły kojarzą się z karteczkami pomagającymi ze słówkami w obcym języku. Fiszki można jednak wykorzystać do nauki większości przedmiotów. Np.

do historii: na jednej stronie opis, na drugiej hasło (osoby, miejsca, wydarzenia, procesy);

do geografii: na jednej stronie państwo, na drugiej miasto;

do chemii: na jednej stronie nazwa pierwiastka, na drugiej skrót.

Można zrobić wersję prostych fiszek dla młodszych z rysunkami na jednej stronie.

Gotowe fiszki warto uporządkować i korzystać z nich w określony sposób.

Może to być np. SYSTEM LEITNERA, polegający na podzieleniu fiszek na 3 (lub więcej) grup (pudełek, kopert).

Bardzo spodobał mi się pomysł na proste kopertki zrobione z papieru z bloku technicznego. Są to trzy kartki zgięte na pół, zszyte z boku zszywkami i opisane: poniedziałek, wtorek i czwartek oraz piątek.

Początkowo wszystkie fiszki trafiają do pierwszej kopertki (poniedziałek).

Po prawidłowej odpowiedzi fiszka odkładane jest do drugiej kopertki (wtorek i czwartek). Jeśli okaże się że we czwartek dobrze odpowiemy na dane pytanie, to fiszka idzie do trzeciej kopertki (piątek). Jeśli natomiast zrobimy błąd fiszka wraca do pierwszej kopertki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *