Mnemotechniki to sposoby ułatwiające zapamiętywanie.
Na niniejszej stronie patronuje im Mnemosyne – grecka bogini pamięci.
Są one bardzo różnorodne. Chciałabym zachęcić do paru.
1. UŻYWANIE SKOJARZEŃ
np. aby zapamiętać flagi, dzięki „ubraniu” osoby w danego kraju w kolory flagi;
np. aby zapamiętać wyrazy, które zaczynają się na „ch” możemy stworzyć historię o Chińczyku, który pewnego razu przyszedł chory do swojego chemicznego laboratorium …
2. BUDOWANIE WYRAŻEŃ Z UŻYCIEM PIERWSZYCH LITER
np. „Edek gotuje herbatę dla Franka” aby zapamiętać dźwięki na pięciolinii
3. STOSOWANIE WIERSZYKÓW I PIOSENEK
np. wierszyk na Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe „u”
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach:- unka, un i – unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce –ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie – niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki – uje.
albo
„na siedmiu pagórkach piętrzy (pięć, trzy) się Rzym” aby zapamiętać datę założenia Rzymu – 753 r p.n.e.
4. GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY
Jest to system fonetyczny, w którym cyfry zamieniane są na spółgłoski, a dokładniej na głoski (dźwięki) spółgłosek a następnie łączone w wyrazy przez dodanie samogłosek i innych nic nieznaczących spółgłosek.
Przy dłuższych liczbach wyrazy łączone są skojarzeniami.
Można go stosować do zapamiętania najrozmaitszych danych:
np. numerów telefonów, adresów, PIN-ów, dat historycznych, tablic rejestracyjnych, danych przyrodniczych, itd.
Jakie głoski liczą się w systemie?
Istnieją różne wersje. Każdy musi wybrać jedną.
Ja przyjęłam wersję tworzoną i popularyzowaną przez wiele osób.
Byli to m.in.:
Pierre Herigone (1580-1643),
Stanisław Mink von Wennsshein (1620-1699),
Richard Grey (1696 –1771),
Aime Paris (1798–1866), Francis Fauvel Gouraud (1808-1847),
Harry Lorayne (urodzony w 1926),
Marek Szurawski (urodzony w 1948 roku).
W tej wersji cyfrom odpowiadają następujące głoski:
0 – s,z
1 – t,d
2 – n
3 – m
4 – r
5 – l
6 – j
7 – k,g
8 – f,w
9 – p,b
Nie liczą się:
niewymienione powyżej, czyli wszystkie samogłoski: a, ą, e, ę, i, o, u, ó, y
oraz spółgłoski: c, h (ch), ł, ż (rz), ć, ź, ś, ń, sz, cz, dź
Skąd wybór liter (głosek), które odpowiadają cyfrom?
Nie wszystkie uzasadnienia wyboru są oczywiste, ale można je traktować jako pomoc na początkowym etapie nauki.
0 – „z” bo ZZZZero, a „s” do jego bezdźwięczny odpowiednik. (Wyrazy, które kończą się na „z”, często wymawiamy z „s” na końcu zamiast „z”, np. „zaraz”.)
1 – „t” bo jedna kreska przypomina jedynkę, szczególnie w angielskiej pisowni, „d” to dźwięczny odpowiednik „t”.
2 – „n” bo ma dwie kreski. Kiedy napiszemy rzymską dwójkę „II” wystarczy ją połączyć daszkiem i powstanie „n”.
3 – „m” bo ma trzy kreski. Rzymska trójka „III” z daszkami to „m”.
4 – „r” bo jest to bardzo wyraźna litera w wyrazie „czteRy”.
5 – „l” bo rzymskie 50 to „L”. Nasze pięć palców możemy też łatwo ułożyć w literę „L”.
6 – „j” bo pisane „j” jest bliskie lustrzanemu odbiciu cyfry 6.
7 – „k” bo litera „K” składa się z dwóch siódemek K.
8 – „f” bo pisane „f” przypomina nieco ósemkę – f, „w” to dźwięczny odpowiednik „f”.
9 – „p” bo litera „p” jest bliska lustrzanemu odbiciu cyfry 9, „b” jest dźwięcznym odpowiednikiem „p”.
5. RZYMSKI POKÓJ