Nastroje po angielsku

Jak ćwiczyć przymiotniki wyrażające emocje:

Co jest potrzebne?

papierowe talerzyki z wyrysowanymi buziami*

2015-02-12_23-07_DSC_9927

Jak ćwiczyć?

1. Pokazujemy dzieciom talerzykowe buzie nazywając je:

„happy”, „sad”, „angry”, „surprised” or „frightened”, „tired”.

2. Dzieci losują buzie i nazywają emocje. Mogą przyłożyć talerzyki do twarzy i powiedzieć:

„Now, I am happy.” „Now, I am sad.” „Now, I am angry.” „Now, I am frightened.” „Now, I am tired.”

talerzyki buzia usmiechnieta talerzyki buzia przestraszona talerzyki buzia zła

3. Dzieci kolejno przykładają sobie talerzyki nie widząc rysunku. Inni pokazują jakie odczucia wyraża talerzyk. Zadaniem dziecka jest nazwać określoną emocję: „I’m happy”. Można też dodać: „I guess, I’m happy”.

4. Dzieci kolejno przykładają sobie talerzyki widząc rysunek, natomiast reszta widzi białą stronę. Zadaniem dziecka jest wydawać takie odgłosy, aby inni mogli zgadnąć jego emocje.

Najlepiej zachęcić dzieci do zadawania pytania: „Are you happy?” i do odpowiedzi: „Yes, I am.” albo „No, I am not.”

*buzie można zalaminować

Wizyta w zoo

Co można zrobić przed wizytą w zoo?

1. porozmawiać o zwierzętach jakie spodziewamy się tam spotkać,

2. wejść na stronę internetową zoo, gdzie zwykle są informacje o nowonarodzonych zwierzętach i o godzinach karmienia,

3. zaproponować odszukiwanie określonych zwierząt, których zdjęcia pokazujemy dzieciom.

Zależnie od wieku dzieci, zwierząt może być mniej lub więcej, mogą być też bardziej lub mniej znane.

Poniżej najprostszy wariant dla najmłodszych:

wizyta w zoo

Polecam wydrukowanie jednej wersji czarno-białej i drugiej kolorowej do pocięcia na poszczególne zwierzęta.

zwierzęta zoo 2015-04-30_15-52_DSC_2177

Głównym założeniem jest otrzymanie kolorowego zwierzęcia, po tym kiedy się je zauważy.

dzieci i niedźwiedź niedzwiedz karta zoo slon karta karta slon

Co można zrobić w trakcie wizyty w zoo?

Dzieci wchodząc do zoo dostają czarno-biały wydruk i twardą podkładkę z klipsem,

Kiedy zobaczą dane zwierzę wówczas

albo odznaczają tylko w wolnej kolumnie, co widziały i dostają kolorowe obrazki po powrocie,

albo dostają od razu kolorowy obrazek oraz klej (lub gumę mocującą) i mogą na bieżąco uzupełniać kartę.

karta zoo

*Istnieje możliwość zamówienia kart u mnie.

Suzukowe „Kurki”

Oto pomysł jak uatrakcyjnić ćwiczenie utworu „Wyszły w pole kurki trzy” („Twinkle, twinkle, little star”):

bułeczka i serek z modeliny, które posłużą do losowania i grania konkretnej części utworu.

2015-01-29_19-00_DSC_9414

Bułeczka jest pierwszym fragmentem, a serek drugim.

Zamiast prosić dziecko o zagranie początku utworu albo środka można dać mu do wylosowania przedmioty.

Do wykonania serka i bułeczki potrzeba modeliny żółtej i pomarańczowo-brązowej.

Serek jest żółtym prostokątem z dziurami, które można wyciąć za pomocą wąskiej rurki, np. słomki, albo robiąc dziurę wykałaczką lub innym narzędziem.

Bułeczka jest spłaszczoną kulką z krzyżykiem zrobionym np. wykałaczką przyłożoną płasko.

Data III rozbioru Polski

Jak zapamiętać na długo datę III rozbioru Polski?

Fonetyczny system pamięciowy* przychodzi z pomocą.

III rozbiór Polski to 1795 rok.

795 to kapelusz.

„K” to cyfra 7, „a” jak każda samogłoska nic nie znaczy, „p” to 9, „e” nic nie oznacza, „l” to cyfra 5, „u” nie nie znaczy, „sz” nic nie znaczy.

Można wyobrazić sobie kapelusz, który zakrywa Polskę na mapie i wszystkim robi się smutno.

Żeby trwale zapamiętać tę datę trzeba wyobrazić sobie konkretny kapelusz, widząc jego kształt, kolor, stan (czy jest zniszczony, czy nie). Trzeba zobaczyć tę mapę i poczuć smutek z powodu utraty niepodległości.

Cyfra tysięcy dla większości uczących się historii jest zbędna.

Ten kto ma zapamiętać daty potrafi z reguły umiejscowić wydarzenie w tysiącleciu.

Choć można sobie wyobrazić bardzo dużo – TYSIĄC – kapeluszy zakrywających Polskę.

III Rozbiór Polski kapelusze

*Na czym polega system?

Jest to system fonetyczny, który opiera się na zamianie cyfr na spółgłoski, a dokładniej na głoski (dźwięki) spółgłosek oraz łączenie ich w wyrazy przez dodanie samogłosek i innych nic nieznaczących spółgłosek. Przy dłuższych liczbach wyrazy łączone są skojarzeniami.

Jakie głoski liczą się w systemie?

Cyfrom odpowiadają następujące głoski:

0 – s,z

1 – t,d

2 – n

3 – m

4 – r

5 – l

6 – j

7 – k,g

8 – f,w

9 – p,b

 

Jakie głoski nie liczą się w systemie?

Niewymienione powyżej, czyli wszystkie samogłoski: a, ą, e, ę, i, o, u, ó, y

oraz spółgłoski: c, h (ch), ł, ż (rz), ć, ź, ś, ń, sz, cz, dź

 

Władcy Polski-Piastowie

Memo z władcami Polski z dynastii Piastów:

wladcy Polski piastowie

Można wykorzystać powyższe karty przynajmniej na wiele sposobów:

1. Gra w pary,

2. Ułożenie według dat,

3. Ułożenie według następujących zasad:

ułożenie najpierw zdjęć z podpisem,

następnie pod spodem zdjęć bez podpisu,

zakrycie zdjęć z podpisem,

dołożenie karteczek z samymi napisami,

odkrycie zdjęć z podpisem i tym samym sprawdzenie.

krolowie piastowie

Na kartach są wybrani przeze mnie królowie i książęta.

Nie umieściłam większości książąt z czasów rozbicia dzielnicowego.

Braki w chronologii można wykorzystać do wzbudzenia ciekawości dzieci 🙂

*Istnieje możliwość zamówienia kart u mnie.

Zalaminowane liście drzew

Oto gra w dopasowanie zalaminowanych liści drzewa oraz nazw drzewa.

Oczywiście drzewa można poznawać na inne sposoby, ale zaletą zalaminowanych kart jest ich trwałość a jednocześnie naturalność.

Karta jest dwustronna i doskonale widać układ „żyłek” liścia.

zalaminowana brzoza

Co jest potrzebne?

Kartoniki z nazwami drzew

Zalaminowane zasuszone liście drzew

Jak zrobić zalaminowane liście?

Dobrze zasuszyć zebrane liście drzew w starej książce albo specjalnej prasie.

Do laminowania najlepiej wykorzystać folie w formacie połowy A4.

Wtedy nie trzeba nic wycinać.

Przed zalaminowaniem warto oznaczyć karty kodem,

tak aby dziecko mogło samo sprawdzić, czy dobrze wykonało zadanie.

Chodzi o oznaczenie takim samym symbolem liścia i napisu.

*

zalaminowane liście

Jak ćwiczyć?

1. Pokazać dziecku zalaminowane liście i zapytać czy wie z jakich drzew pochodzą.

zalaminowane liście

2. Zapytać, które liście dziecko chciałoby poznać i zaprezentować naraz wybrane 3

(lekcja trójstopniowa: najpierw po kolei pokazać liść i nazwać go,

potem po rozłożeniu trzech liści na różne sposoby ćwiczyć ich rozpoznawanie, np. „podaj mi …”, „gdzie jest …”, „zakryj ręką …”,

a na koniec pokazując jeden na raz prosić dziecko o nazwanie).

zalaminowany klon zwyczajny zalaminowany klon jesionolistny zalaminowany dąb czerwony

3. Dać dziecku liście i nazwy do dopasowania, pokazując jednocześnie jak samo może sprawdzić poprawność odpowiedzi.

zalaminowany kasztanowiec zalaminowany kasztanowiec z napisem zalaminowany kasztanowiec sprawdzenie

zalaminowane liście

4. Zachęcić dziecko do pokazania liści innej osobie.

*Istnieje możliwość zamówienia kart u mnie.

Łowienie po francusku

Jest to pomysł na naukę słówek, szczególnie na etapie powtórek.

Co jest potrzebne:

wędka z magnesem 

obrazki* albo wyrazy

spinacze biurowe.2015-02-12_22-44_DSC_9883

 

Jak ćwiczyć:

Dzieci mają za zadanie „złowić” obrazki lub wyrazy z zaczepionymi spinaczami.

W grupie, dzieci łowią po kolei i komentują swój ruch, w zależności od zaawansowania w języku:

1. „C’est une robe.

2. „J’ai attrape une robe.

3. „J’ai attrape une robe. Qu’est-que tu veux attraper?

Z ostatnim zdaniem dziecko zwraca się do następnej osoby przekazując wędkę.

2015-02-12_22-48_DSC_9886

2015-02-12_22-49_DSC_9891

*Zamiast obrazka, dla odmiany, zrobiłam wycięte z materiału i zalaminowane kształty ubrań.

Łowienie po angielsku

Jest to pomysł na naukę słówek, szczególnie na etapie powtórek.

Co jest potrzebne:

wędka z magnesem 

obrazki* albo wyrazy

spinacze biurowe.2015-02-12_22-44_DSC_9883

 

Jak ćwiczyć:

Dzieci mają za zadanie „złowić” obrazki lub wyrazy z zaczepionymi spinaczami.

W grupie, dzieci łowią po kolei i komentują swój ruch, w zależności od zaawansowania w języku:

1. „It’s a dress.”

2. „I’ve caught a dress.

3. „I’ve caught a dress. What do you want to catch?

Z ostatnim zdaniem dziecko zwraca się do następnej osoby przekazując wędkę.

2015-02-12_22-48_DSC_9886

2015-02-12_22-49_DSC_9891

 

*Zamiast obrazka, dla odmiany, zrobiłam wycięte z materiału i zalaminowane kształty ubrań.

Kraje sąsiadujące z Polską

Jak nauczyć dzieci krajów sąsiadujących z Polską?

Co jest potrzebne:

wycięte kształty państw, najlepiej z czegoś czego można użyć parę razy: grubszy papier albo materiał

(im sztywniejszy tym lepszy, choć filc i polar też się nadają),

sasiedzi Polski

zarys krajów Europy do układania kształtów

Europa polska

oraz

pudełko do przechowywania (najlepiej z dwoma przegródkami, albo pudełko pudełko w pudełku, aby móc segregować np. na te kraje, które dobrze się zna i te które się jeszcze mylą, albo przyszłościowo na kraje sąsiadujące z Polską i pozostałe kraje Europy).

2015-02-09_15-08_DSC_9807

Jak ćwiczyć:

  1. Poprosić dziecko o znalezienie wyciętego kształtu Polski i umieszczenie jej na zarysie w odpowiednim miejscu.
  2. Dać dziecku kształty krajów sąsiadujących z Polską do ułożenia na zarysie Europy.
  3. Zapytać czy dziecko zna któreś z tych krajów albo może się domyślić, nawet zgadując.
  4. Stopniowo przedstawić kraje nieznane zaczynając od trzech (na początku Polska). Idealna do tego jest lekcja trójstopniowa.                                                                                                                           (1. Pokazanie po kolei trzech krajów, podając dziecku i nazywając je (jedno na raz);                                                                                                                                                                                                 2. Rozłożenie wybranych kształtów i ćwiczenie ich rozpoznawania („podaj mi, proszę, Czechy”, „pokaż, proszę, Słowację”, „gdzie jest Białoruś”, itd.)                                                                               3. Pokazywanie dziecku jednego z krajów na raz i pytanie co to za kraj.)
  5. Umożliwić dziecku wielokrotne układanie.
  6. Zachęcić dziecko do pokazania (nauczenia) innej osobie krajów do układania.

Polska na mapie Europy sasiedzi Polski

Zapamiętać flagę Litwy

Jak zapamiętać flagę Litwy na długo?

Najpierw trzeba wyszukać Litwina,  najlepiej znajomego albo osobę ogólnie znaną.

Następnie w wyobraźni ubrać tę osobę w kolory odpowiadające fladze Litwy.

Kluczowe jest poświęcenie chwili czasu na wyobrażenie sobie bardzo konkretnych ubrań i ruchów danej osoby, stworzenie w wyobraźni filmiku, który można odtwarzać.

Nasz znajomy Litwin nosi czerwone trampki, zielone dżinsy i żółtą koszulkę polo, taką samą jak ma mój syn. Idąc szybko po Wilnie rozchlapuje kałuże i jego czerwone trampki stają się coraz brudniejsze. Podobnie zresztą jak zielone dżinsy w niezwykle trawiastym kolorze.

Flag_of_Lithuania.svg

Schematyczny rysunek bardzo pomaga.

flaga Litwy

Podobnie można zapamiętywać inne flagi, przy czym ta metoda najlepiej działa przy uczeniu się flag z poziomymi paskami.

Pęksowe Brzyzko, Zakopane

Oto pomysł jak zapoznać dzieci ze słynnymi postaciami spoczywającymi w danym miejscu, np. na zabytkowym cmentarzu na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem. Jest to idealne ćwiczenie przed wizytą w danym miejscu.

Co jest potrzebne:

Karteczki do dopasowania zawierające imię nazwisko na jednej kartce oraz krótki opis na drugiej.

Można zrobić 2 wersje: szybką jednorazową lub wersję wielokrotnego użytku.

Zadanie dzieci:

dopasowanie kartek i gra w memo, a następnie w czasie wizyty na miejscu: wyszukanie osób z kartek. peksowebrzyzkoodreczne

Podobne zadanie może dotyczyć katedry wawelskiej.

Wysokość Mount Everest

Jak zapamiętać wysokość Mount Everest?

Polecam wykorzystanie fonetycznego systemu pamięciowego.

Dla przypomnienia tym co znają i zachęcenia tych co nie znają: Każda cyfra ma przypisaną literę bądź litery, które łączy się w wyrazy, wykorzystując jako wypełniacze nic nie znaczące w systemie litery a powstałe słowa łączy się w historyjkę.*

Wysokość Mount Everest to 8848 m.

Cyfra 8 odpowiada literom „f” i „w”, a cyfra 4 to „r”.

Znam dzieci, które zapytane o wysokość Mount Everest od razu odpowiadają:

WF Rafała, widząc w myślach jak znajomy Rafał w ramach codziennego joggingu wbiega na najwyższą górę świata i z powrotem.

mount everest i ludek

Dopiero po chwili przekładają sobie literki na cyfry po kolei analizując: „w” to 8, „f” to 8, „r” to 4, „a” jak każda samogłoska nic nie znaczy, „f” to 8, „a” nic nie znaczy, „ł” nic nie znaczy, „a” nic nie znaczy.

Stąd wychodzi im, że wysokość Mount Everest to 8848 m.

 

*Jakie głoski liczą się w systemie?

Cyfrom odpowiadają następujące głoski:

0 – s,z

1 – t,d

2 – n

3 – m

4 – r

5 – l

6 – j

7 – k,g

8 – f,w

9 – p,b