Przyroda

Jak uczyć przyrody?

Na stronie pojawiają się wpisy opisujące konkretne pomysły.

Poniżej przedstawiam ogólne założenia, według mnie, kluczowe w uczeniu przyrody.

1. PODZIAŁ PRZEKAZYWANEJ WIEDZY NA MAŁE CZĘŚCI

zoo wycinanie 20140604_174603 Drozdowo liście

Wszystkie informacje można przedstawić fragmentami.

Np. ucząc o drzewach można zacząć od paru gatunków i dopiero po wielokrotnym ćwiczeniu przejść do nauki następnych.

Ucząc miast Polski można zacząć od tych największych albo znanych ze słyszenia i dopiero po ich utrwaleniu przejść do następnych, mniejszych miejscowości.

Prostą i skuteczną metodą uczenia nazw rzeczy jest lekcja trójstopniowa.

Pierwszym jej etapem jest pokazanie kolejno 3 przedmiotów lub obrazków i jednoczesne nazwanie ich.

Drugi etap to pytania typu: „Gdzie jest …?”, „Podaj mi, proszę, … .”

Trzecim etapem jest prośba o nazwanie kolejno przedmiotów.

Następnym razem można przedstawić kolejne 3 rzeczy.

2. STWORZENIE SYTUACJI, W KTÓREJ KAŻDĄ Z NAUCZONYCH CZĘŚCI MOŻNA WIELOKROTNIE POWTARZAĆ

zielnik klon pospolity gra w memo drzewa owocowe

Można wykorzystać rozmaite gry oraz zachęcać do opowiedzenia innym czego samemu się nauczyło.

3. WIĄZANIE NOWYCH INFORMACJI Z WIEDZĄ NABYTĄ WCZEŚNIEJ

Zaczynając temat warto zapytać co dzieci wiedzą już na dany temat albo czego się spodziewają.

4. UTRZYMANIE ZAINTERESOWANIA UCZNIA

W zależności od wieku motywacja może być różna – im młodsze dziecko tym atrakcyjność przekazywania wiedzy jest istotniejsza.

Zobrazowanie myśli jest zawsze skuteczne. Można korzystać z obrazków, ale również z przedmiotów.

zielnik okładka Pobiedziska Ostrów Lednicki KARTA zoo warszawskie

Zainteresowanie można wzbudzić również zadając pytania zamiast dawania prostej odpowiedzi.

Skuteczne jest też przedstawianie dzieciom tematu, który je ciekawi, o czym można się dowiedzieć obserwując dzieci lub pytając je wprost.

5. ZAPEWNIENIE STYMULUJĄCEGO OTOCZENIA

umożliwianie spędzania czasu na świeżym powietrzu

coś ciekawego fascynujący kwiat w trawie

otaczanie dziecka książkami i innymi rzeczami związanymi z tematem

książka szukanie miast z lupą z książką

organizowanie wycieczek

dinozaury sikorka dzieci z ptaszkiem

muzeum Arkadego Fiedlera pantera wiewiórka

organizowanie spotkań z osobami, które mają coś wspólnego z danym tematem- specjalistami ale i amatorami, którzy interesują się tematem albo wrócili z ciekawej podróży.

kamienie Arlon 2015-01-29_17-59_DSC_9398

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *