Nauka języków

Nauczenie się zarówno języka ojczystego, jak i obcego wymaga czasu.

JĘZYK OJCZYSTY

Na początkowym etapie język ojczysty przychodzi naturalnie. Jest środkiem komunikacji. Dziecko przez dużą część dnia jest otoczone językiem. Słyszy go od rodziców i opiekunów, innych osób, z radia, telewizji, filmów i piosenek.

Na późniejszym etapie warto zacząć pielęgnować mowę swojego dziecka. Żyjemy w czasach uproszczonego języka, wielkich skrótów i coraz mniejszej ilości czasu poświęcanego na dyskusje. Najlepsze są oczywiście regularne rozmowy z dzieckiem. Jednak nie jest łatwo o dobry czas na to.

Warto więc zatroszczyć się o regularne bycie sam na sam ze swoim dzieckiem. Oprócz plusów wychowawczych ma to również ogromną zaletę ćwiczenia języka i umiejętności wypowiadania się.

razem

Dobrym pomysłem jest też połączenie oglądania filmów z dyskusją po ich obejrzeniu.

Świetnym pomysłem jest zaaranżowanie spotkań, na których dzieci po przeczytaniu małego fragmentu wybranego tekstu miałyby go skomentować.

Granie w gry słowne: np. skojarzenia, homonimy, zwierzęta, itd. Jest to dobry pomysł w czasie podróży samochodem lub spaceru.

 

JĘZYK OBCY UCZONY POZA DOMEM

Żeby nauczyć się drugiego i kolejnego języka również potrzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu każdego dnia. Nie wystarczy więc chodzić na lekcje raz lub dwa razy w tygodniu. Jeśli rzeczywiście celem jest opanowanie języka obcego, to trzeba znaleźć takie środki, aby dziecko miało szansę codziennie osłuchiwać się z danym językiem. Jak można to zrobić? Oczywiście wszystko zależy od umiejętności rodzica. Ale każdy chętny może zrobić przynajmniej część z niżej wymienionych rzeczy:

1. Nastawienie płyt z piosenkami w danym języku.

2. Nastawianie płyt z audiobookami na odpowiednim poziomie w danym języku.

3. Czytanie dzieciom prostych książeczek w danym języku.

czytanie książki

4. Nastawianie filmów w danym języku (Warto skonsultować z nauczycielem jakich. Jest bardzo wiele filmów dla dzieci, gdzie język jest trudny.)

5. Powtarzanie (zawsze w pozytywnej atmosferze!) słówek, wyrażeń i zdań, które dzieci miały na zajęciach.

6. Granie w gry w danym języku, od prostych memo, gdzie np. trzeba dopasować kolory po gry planszowe.

nauka czytania nauka czytania przedmioty nauka czytania

JĘZYK OBCY UCZONY W DOMU

Na niniejszej stronie internetowej pojawiają się wpisy dotyczące konkretnych pomysłów.

Oczywiście wszystkie zasady z punktu O JĘZYKU OBCYM UCZONYM POZA DOMEM dotyczące osłuchiwania dziecka i komunikacji bezpośredniej również są potrzebne.

W czasie pracy z językiem obcym polecam nieużywanie języka ojczystego. Biorę pod uwagę konieczność powiedzenia wyjątkowo trudno wytłumaczalnego słowa po polsku. Wtedy można wykorzystać „technikę kanapki” (sandwich), np.: „salmon, łosoś, salmon”. Warto jednak tego unikać, po pokusa nadużywania jest wielka.

Chciałabym dodać jeszcze jeden pomysł na przekazanie nowych słówek. Jest to lekcja trójstopniowa.

Lekcja trójstopniowa w nauce angielskiego (w każdym języku będzie analogicznie):

  1. Wybieramy trzy przedmioty (albo obrazki przedmiotów), których nazw chcemy nauczyć dziecko, np.: plate (talerz), spoon (łyżka), cup (kubek). Pokazujemy dziecku po kolei każdy przedmiot pozwalając mu dotknąć i przyjrzeć się oraz mówimy wyraźnie nazwę przedmiotu po angielsku. Następnie zabieramy przedmiot i w ten sam sposób postępujemy z dwoma pozostałymi.
  2. Rozkładamy wybrane trzy przedmioty (obrazki) przed dzieckiem i prosimy po kolei o wskazanie odpowiedniego. „Where is …?” „Show me … .” „Point to … .” „Give me … .” „Put … on the table.” (Jeśli dziecko się pomyli, nie zrażając się i nie komentując pomyłki pokazujemy wszystkie trzy raz jeszcze.
  3. Pokazując jeden przedmiot naraz, prosimy o odpowiedź na pytanie: „What is it?” („Co to jest?”). Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć wracamy do drugiego etapu lekcji trójstopniowej. W przypadku dzieci, które nie mówią, oczywiście pomijamy ten etap, ale dwa poprzednie jak najbardziej można stosować.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *