Ile dziurek ma guzik

Najpierw moja trzyletnia córka segregowała guziki ze względu na ich kształt.

Potem przyszła kolej na porządkowanie według ilości dziurek.

Wyszło to trochę spontanicznie, więc pojemniki są takie, które były pod ręką, a raczej pod nogą … 🙂

segregowanie guzików

W jednym bucie są takie guziki, które miały jedną dziurkę.

Trafiły tu też koraliki.

W drugim bucie guziki z dwoma dziurkami.

W trzecim bucie guziki z czterema dziurkami.

W czwartym guziki, które są wybrakowane – nie mają ani jednej dziurki.

segregowanie guzików

Uff, dużo było przy tym liczenia! Ale trening świetny!

Segregowanie kształtów

Dzięki znalezieniu guzików o ciekawych kształtach zrobiłam pomoc, w której dziecko segreguje koła, trójkąty i prostokąty.

segregowanie kształtów

Można zrobić też podział na koła, trójkąty i kwadraty dla tych, którzy uważają, że nie ma co komplikować spraw na pewnym etapie.

(Każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem.

Stąd podział na prostokąty i kwadraty byłby nielogiczny.)

 

 

 

 

 

Angielski w pantomimie

Pantomima jest sposobem na ćwiczenie nowych słówek.

Załóżmy, że chcielibyśmy pokazać dzieciom nowe wyrazy, które pojawiły się w piosence albo tekście.

Razem z dziećmi wybieramy gesty, które będą ilustrować nowości.

Nie muszą być najlepsze z możliwych ani super racjonalne.

Ważne, żeby wszyscy się na nie zgodzili.

Np. „bowl” to mogą być złożone w kształt miski ręce:

angielski w pantomimie

„table” – jedna ręka jak noga, druga nad nami jak blat:

angielski w pantomimie

„rabbit” – palce układają się w kształt głowy królika:

angielski w pantomimie

„bird” – ręce są skrzydłami ptaka:

angielski w pantomimie

„dog” – palce jak głowa psa, można dodać odgłos:

angielski w pantomimie

„triangle” – palce układają się w kształt trójkąta:

angielski w pantomimie

Po wspólnym ustaleniu gestów robimy powtórkę wyrazów.

Dzieci mówią: „You are showing a bowl.” albo „It’s a bowl.”

Jak zawsze zachęcam, aby dzieci mówiły całymi zdaniami.

Następnie dzieci po kolei pokazują jeden z gestów a reszta zgaduje.

Na kolejnych zajęciach robimy powtórkę.

Największym ograniczeniem w tej zabawie jest obawa nauczyciela, że gesty będą albo zbyt dziwne i mało doskonałe albo że dzieci będą zbyt mało twórcze i całość spadnie na prowadzącego.

W każdym razie polecam chociaż na jeden raz!

Gra w kształcie skrzypiec

Co jakiś czas w ćwiczeniach gry na skrzypcach potrzebujemy świeżego powiewu.

Kiedyś wymyśliłam grę planszową, którą co jakiś powielam.

Okazało się, że nie trzeba być wielkim artystą by stworzyć prostą planszę.

gra w skrzypce

Za każdym razem wychodzi mi trochę inaczej ale idea jest ta sama.

Narysować pola w nietypowej formie wywołującej uśmiech u ucznia, np. skrzypiec.

gra skrzypce zarys

Wpisać w pola ćwiczenia, które mają być wykonane, powtarzając je co jakiś czas.

U mnie każde ćwiczenie ma swój kolor.

W przypadku zaawansowanych uczniów, co określoną liczbę pól (u mnie ok. 10) wpisać cały utwór pozostawiając dziecku jego wybór, np. dowolny utwór z pierwszej książki.

gra w skrzypce

Uczeń rzuca kostką i przechodzi odpowiednią liczbę pól do przodu wykonując odpowiednie ćwiczenia.

Jeśli jest potrzeba można dołożyć u celu albo również w trakcie jakąś mini nagrodę.

W te wakacje gra okazała się przebojem dla mojej trzylatki, która widząc, że starsza siostra używa gry do ćwiczeń zapragnęła mieć własną.

Zrobiłam grę specjalnie dla niej i okazało się to strzałem w dziesiątkę.

gra w skrzypce

 

Tyle ćwiczeń pod moim okiem za jednym posiedzeniem nie zrobiła jeszcze nigdy!

Co ciekawe atrakcyjność gry nie zmalała od paru dni.

(Choć nie oszukuję się, że to będzie trwać wiecznie.)

Gra zamiast słów ma głównie rysunki i … szybko się kończy!

gra w skrzypce

 

Wkręcanie śrub

Od dawna marzyłam o tym, żeby moja córka mogła ćwiczyć używanie śrubokrętu.

wkrecanie srub

Poza zwykłym praktycznym zastosowaniem świetnie doskonali to manualnie.

Wiem, że wkręcanie śrubek jest zalecane przez pedagogów dla dysgrafików.

W te wakacje się udało! Potęga instytucji dziadek!

Jako mało doświadczony majsterkowicz nie wiedziałam jak się do tego zabrać.

W końcu okazało się, że oszlifowany kawałek drewna, śruby bez ostrych końców, śrubokręt i wiertarka wystarczą.

Wykorzystałam do tego celu kawałek malowany na drewnie nie do końca udany obrazek.

Teraz myślę, że zwykły kawałek drewna bez żadnych obrazków byłby lepszy 🙁

wkrecanie srub

Dzięki dziadkowi mieliśmy i śruby i dziury.

wkrecanie srub

Moja córka wpatrzona obserwowała dziadka używającego wiertarki.

Teraz mamy świetną pomoc, która cieszy również gości mojej córki, których rodzice widząc zainteresowanie swoich dzieci przestają śmiać się z nietypowości zabawki.

wkrecanie srub

Jeśli chodzi o szczegóły to najpierw chciałam zacząć od tradycyjnego śrubokrętu, z czasem okazało się, że śrubokręt „gwiazdka” jest łatwiejszy.

Teraz mamy dwa.

A moja córka wybiera śrubki i ma dodatkowo zadanie selekcji.

 

Teatr 1 rekwizytu-chusta

Zabawy teatralne z dziećmi sprawdzają się zarówno na zajęciach w języku ojczystym jak i w języku obcym.

Jedna z zabaw zakłada wykorzystanie chusty w jak największej ilości sytuacji.

To co jest potrzebne to chustka dla każdego dziecka.

Zastosowanie chusty ogranicza tylko nasza wyobraźnia.

Oto przykłady:

Chowamy się! We are hiding!

zabawy z chusta

Zimno mi! I am cold!

zabawy z chusta

Prześpijmy się pod kocykiem! Let’s sleep under the blanket!

zabawy z chusta

Jestem starą babcią! I am an old lady!

zabawy z chusta

Mam spódnicę! I am wearing a skirt!

zabawy z chusta

Zróbmy sobie piknik! Let’s have a picnic!

zabawy z chusta

Jestem supermenem! I am a superman!

zabawy z chusta

Wieje wiatr! The wind is blowing!

zabawy z chusta

Złamałam rękę! I have broken my arm!

zabawy z chusta

Mam pasek! I have a belt!

zabawy z chusta

Stół! Table!

zabawy z chusta

Nie ma mnie! I am not here!

zabawy z chusta

Jestem kelenerem/erką! I am a waiter/waiteress!

zabawy z chusta

Macham na do widzenia! I am waving bye bye!

zabawy z chusta

Chodź byku! Come on bull!

zabawy z chusta

Uwaga, żeby nie zrzucić chustki! Be careful not to drop the scarf!

zabawy z chusta

Czytam książkę! I am reading a book!

zabawy z chusta

Jestem ninja! I am a ninja!

zabawy z chusta

 

 

 

 

Plastelinowa wyspa i jezioro

Wreszcie udało mi się wprowadzić w życie montessoriański pomysł na przedstawienie dzieciom pojęcia wyspy i jeziora!

wyspa i jezioro z plasteliny

Zaczęłam od uformowania masy brązowawej plasteliny.

Włożyłam ją do płaskiego naczynia i wycięłam plastikowym nożykiem otwór w plastelinie.

(Można też wziąć dwa naczynia.)

Po ułożeniu jedno obok drugiego zalałam je wodą.

Opowiedziałam, że stworzyłam wyspę i jezioro.

Moja starsza córka dodała do wody rybkę i  jezioro stało się jeszcze atrakcyjniejsze!

rybka w jeziorze