Dźwięki na liniach pieciolinii

Opanowanie dźwięków na pięciolinii ułatwia nauczenie się, które dźwięki znajdują się na liniach.

dzwieki na liniach

W końcu jest ich tylko pięć 🙂

Nasza nauczycielka pianina nauczyła nas wierszyka:

Edek gotuje herbatę dla Filipa

Pierwsze litery kolejnych wyrazów odpowiadają nazwom dźwięków na pięciolinii.

Zachęcam do wymyślenia swojej wersji.

Mój pomysł był taki: „Energiczny Grześ huśta dużego Filipa”.

Ale się nie przyjął.

Może ktoś ma lepszy i podzieliłby się?

Kastor uprawia fasolkę

Bardzo nam się ostatnio spodobała książka Larsa Klintinga wydana przez Media Rodzina pt.:„Kastor uprawia fasolkę”.

kastor uprawia fasolke

Kolejna pozycja ze szwedzkiej literatury…

Po przeczytaniu tej książki nie sposób nie posadzić w domu fasolki i nie sprawdzić jak rośnie:).

Co też uczyniliśmy!

Wykorzystałam sposób podpatrzony w internecie.

Do opakowania po płycie CD wsypuje się trochę ziemi i wkłada ziarno fasoli.

hodowla fasoli

Następnie stawia się lekko rozchylone pudełko i podlewa zakraplaczem.

hodowla fasoli

hodowla fasoli

Dzięki temu, że opakowanie jest przezroczyste można będzie podziwiać jak rosną i korzenie i łodyga.

A jak przestanie mieścić się w pudełku można ją będzie przesadzić do ziemi.

Czy nam się uda zobaczymy coś wyhodować zobaczymy.

hodowla fasolki

 

 

Flora i fauna dla dzieci

Flora i fauna nie są wyrazami, które łatwo zapadają dzieciom w głowie.

Zrobiłam bardzo prostą pomoc, która ma pomóc w zapamiętaniu.

Pod dwoma kartonikami z napisami „FLORA” i „FAUNA” rozkłada się plastikowe zwierzęta oraz rośliny.

Oczywiście można wykorzystać obrazki, ale przedmioty będą atrakcyjniejsze.

flora i fauna

Pozostaje pytanie jak skojarzyć faunę ze zwierzętami a florę z roślinami?

Wiadomo, że chodzi o rośliny i zwierzęta, ale które jest które?

Moja jedenastolatka zapamiętała, że flora to roślinność bo „fleur” po francusku to kwiat.

Myślę, że „flower” z angielskiego też może zadziałać.

(Flora była rzymską boginią kwiatów.)

flora

Ale można zacząć też od fauny i powiązać ją z Faunem z kozimi nogami i brodą z Narnii albo z warszawskich Łazienek.

fauna

Skarbonka z guzikami

Tam gdzie miałam okazję obserwować pracę dzieci w przedszkolu Montessori, dzieci uwielbiały tę pomoc.

Potrzebne były guziki oraz  pudełko przypominające skarbonkę, z otworem w którym mieszczą się guziki oraz z możliwością łatwego otwierania.

Ja wykorzystałam pudełko po cukierkach w formie skarbonki i płaskie pudełko jako podstawkę, na którą można guziki wysypać.

skarbonka z guzików

skarbonka z guzików

Nuty na pięciolinii

Jeśli ktoś chciałby z dzieckiem zacząć naukę nazw dźwięków na pięciolinii albo powtórzyć podstawy to proponuję następujące ćwiczenie.

Co jest potrzebne?

Potrzebna do tego jest sztywna kartka A4 a narysowanymi liniami, na której znaleźć się klucz wiolinowy (u mnie go zabrakło:().

Nuty powinny być z czegoś co jest dwustronne.

Ja wykorzystałam drewniane elementy kupione w OBI.

Nazywają się zatyczki drewniane lub zaślepki drewniane (uwaga: muszą być płaskie z obu stron).

Plastikowe pchełki też powinny spełnić swoją rolę.

Jak ćwiczyć?

Pokazujemy dziecku gdzie zacząć i kładziemy tam jedynkę (na pierwszej dodanej linii);

nuty na pieciolinii

Prosimy aby ułożyło kolejno nuty dalej, jedna na linii, następna między liniami;

Odwracamy drewniane nuty i ukazują się nazwy dźwięków

nuty na pieciolinii

Po kilkukrotnym ułożeniu nut w ten sposób można zadanie odwrócić i poprosić by dziecko ułożyło płytki według nazw dźwięków, a następnie sprawdziło się odwracając nutki na drugą stronę.

nuty na pieciolinii

nuty na pięciolinii

 

 

 

Polly put the kettle on

Jak można zilustrować piosenkę „Polly, put the kettle on”?

Ja, w ramach Angielskiego Teatrzyku*, wykorzystuję do tego piankę (jest sztywna jak tektura ale o wiele lżejsza).

Choć każdej wielkości rysunek albo zdjęcia spełni swą rolę.

Na rysunku namalowany jest stół i piec (kuchenka).

polly put the kettle on

Na rzepy doczepione są: czajnik, filiżanki oraz imbryk.

polly put the kettle on

Przy okazji tej piosenki ćwiczymy następujące słówka: kettle, teacup, saucer, teapot, cooker (oven), spoon.

Ilustracja jest bardzo pomocna i atrakcyjna.

Jednak najważniejsze są gesty, dzięki, którym piosenkę można śpiewać nie mając żadnych rekwizytów.

Polly put the kettle on

PIERWSZA ZWROTKA:

„Polly, put the kettle on, kettle on, kettle on

Polly, put the kettle on”  

[namalowany czajnik stawiamy na kuchence]

[GEST: prawa ręka udaje, że trzyma coś za rączkę (jak czajnik) a lewa jest płaska jak stół.

W momencie kiedy śpiewamy „on” prawa klaszcze w lewą rękę, cały czas ustawioną poziomo.]

Kettle on Kettle on

„We’ll all have tea.”

[GEST: na „all” lewa ręka podjeżdża płasko jakby była spodeczkiem,

na „have” prawa bierze niewidzialną filiżankę za uszko i stawia na spodeczku,

na „tea” cały czas trzymając lewą jak spodeczek, prawa ręka trzymająca filiżankę podnosi się do góry w geście picia.]

all have tea all have tea all have tea

 

DRUGA ZWROTKA:

„Polly, take the teacups out, teacups out, teacups out,

Polly, take the teacups out”

[piankowa filiżanki są stawiane na spodeczkach]

[GEST:udajemy, że sięgamy dwiema rękami wysoko na półkę i zdejmujemy filiżanki.

Na „out” klaszczemy w poziomie, jakbyśmy stawiali filiżankę na płaski spodek, lewa ręka się nie rusza.]

teacups out teacups out

„We’ll all have tea.”

[GEST: na „all” lewa ręka podjeżdża płasko jakby była spodeczkiem,

na „have” prawa bierze niewidzialną filiżankę za uszko i stawia na spodeczku,

na „tea” cały czas trzymając lewą jak spodeczek, prawa ręka trzymająca filiżankę podnosi się do góry w geście picia.]

 

TRZECIA ZWROTKA:

„Polly, pour the water in, water in, water in.

Polly, pour the water in”

[wyobrażona woda wlewana jest z piankowego czajnika do piankowego imbryka]

[GEST: lewa ręka poziomo przed sobą, prawa jakby ją strzepywać po czym na „in” – klaśnięcie w lewą nieruchomą dłoń.]

„We’ll all have tea.”

[GEST: na „all” lewa ręka podjeżdża płasko jakby była spodeczkiem,

na „have” prawa bierze niewidzialną filiżankę za uszko i stawia na spodeczku,

na „tea” cały czas trzymając lewą jak spodeczek, prawa ręka trzymająca filiżankę podnosi się do góry w geście picia.]

 

*www.angielskiteatrzyk.pl

Rymowane przedmioty

Stworzyłam zestaw przedmiotów, które mają na celu zapoznanie dziecka z rymami.

Dotyczy głównie małych dzieci.

Choć może okazać się przydatna dla troszkę starszych, którzy rymów nie czują.

rymowane przedmioty

Przedmioty dobrane są w pary, które się rymują:

lód, but

konewka, marchewka

myszka, szyszka

kot, płot

JAK UKŁADAĆ?

Wszystkie przedmioty trzymamy w koszyku na półce.

Przedmioty układałam razem z moją córką, zwracając uwagę na rym i na to, jak „śpiewnie” czy „rytmicznie” brzmi.

rymowane przedmioty

Po wielokrotnym wspólnym układaniu można również dodać inne przedmioty

(wyszukiwałam takie, które stosunkowo łatwo znaleźć w otoczeniu dziecka):

np. żyrafa, szafa

moneta, rakieta

krowa, podkowa

beczka, laleczka

szalik, koralik

skrzydło, mydło

kura, rura

Świetne jest to, że odkąd mamy taki zestaw w domu, czytając wiersze możemy mówić o rymach „tak jak w naszym koszyku”.

Rymy po prostu stały się nam bliższe:)