Oś czasu

Dawno temu zrobiłam oś czasu, w której chciałam pokazać dzieciom bieg historii, a jednocześnie móc doklejać do niej na bieżąco to co pojawi się w naszych rozmowach.

Kolorową taśmą na ścianie pod sufitem wykleiłam oś, która biegła od okna do okna, dookoła pokoju. Zakończona była strzałką, która miała oznaczać, że historia nadal trwa i „dzieje się” cały czas.

oś czasu

Długo się głowiłam jak zmieścić na jednej osi dinozaury, piramidy i narodzenie moich dzieci, a w międzyczasie jeszcze pierwsze kroki na księżycu.

Od roku „0” podzieliłam całą długość na odcinki po sto lat, oprócz ostatnich stu lat czyli od 1900 roku i od 2000 roku, które są dłuższe aby zmieściły się na nich elementy z życia dzieci.

oś czasu

Czasy najdawniejsze są pełne pętli z taśmy, które mają uzmysłowić dzieciom, że wówczas minęło dużo czasu :).

oś czasu

Nie jest na pewno najdokładniejszy sposób, szczególnie na uzmysłowienie jak krótko żyje człowiek w stosunku do wieku ziemi.

Tym niemniej wiele rzeczy można na nim pokazać, np. kolejność zdarzeń.

No i … jest dostępny non stop.

Nawet jeśli nie udało mi się dokleić konkretnego obrazka, to mogliśmy porozmawiać gdzie taki obrazek powinien być umieszczony.

Powtórki na instrumencie

„Ćwiczyć to powtarzać wiele razy dobrze” to motto, które często słyszymy na naszych muzycznych lekcjach.

Większość uczących się gry na instrumentach, zarówno dzieci jak i dorośli, mają pokusę, aby od razu grać cały utwór.

Bardzo często kończy się to częstym zaczynaniem od początku, słabym środkiem i końcem.

Nasza nauczycielka podkreśla, że bardzo istotne jest ćwiczenie małych fragmentów.

Ale jak powtarzać ćwiczenia z dzieckiem, aby uniknąć nudnej rutyny?

Oto parę sprawdzonych pomysłów:

powtórki

Rzucanie kostką, aby określić liczbę powtórek;

kostka

Przekładanie/przesuwanie przedmiotów (np. kolorowych szkiełek z jednego stosu na drugi, albo groszy) aby zaliczyć 10 powtórek;

przekladanie przekladanie

Przesuwanie koralików na sznurku albo pomponów nawleczonych na nitkę (taki wspaniały prezent dzieci dostały od naszej nauczycielki skrzypiec na koniec roku:)), aby zaliczyć 10 powtórek;

gasienica z pomponow

Granie danego fragmentu co krok idąc określony dystans (dotyczy to oczywiście instrumentów, z którymi można się poruszać).

Granie co krok

 

Detale w malarstwie polskim

Proponuję grę, która wykorzystuje wybrane obrazy polskich malarzy.

Parę stanowi obraz w całości i detal.

Portret_4_dzieci Portret_4_dzieci pies Boznanska Olga Dziewczynka_z_chryzantemami Boznanska Olga Dziewczynka_z_chryzantemami kwiaty

Oto gra w formacie PDF do pobrania:

MALARSTWO POLSKIE PARY BEZ TYTUŁÓW

Jedna karta z pary zawiera opis, ale jest to raczej pomoc dla dorosłego.

 

Kiedy moje dzieci były mniejsze wielokrotnie grałam z nimi w te malarskie pary.

Miały okazję „opatrzyć” się z bardziej lub mniej znanymi obrazami, niekoniecznie wiedząc i troszcząc się o to kto je namalował.

(Te dane zaczynają być bardziej istotne jak się jest dorosłym:))

Kiedyś jedno z dzieci wykrzyknęło na widok „Babiego Lata” w Muzeum Narodowym: „Mamy to w domu!”

Józef Chełmoński

Muszę powiedzieć, że mimo absurdalności pomysłu, poczułam się nieswojo …