Narysować jeża

Ostatnio rysowaliśmy jeża:

jeż.

Oto instrukcja krok po kroku dla tych, którzy mimo wszystko nie czują się pewnie w rysowaniu:

jez

Umiejętność rysowania jeża może się przydać do ćwiczenia Fonetycznego Systemu Pamięciowego, gdzie jeż oznacza cyfrę „6”.

Mimo tego, że wyraz „jeż” ma 3 litery to tylko jedna z nich jest istotna w tym systemie.

J=6.

„E nic nie znaczy.

„Ż” nic nie znaczny.

„E” i „Ż” to wypełniacze, dzięki którym buduje się wyraz, który łatwiej sobie wyobrazić i zapamiętać niż cyfrę albo pojedynczą literę.

Forget-me-not POEM

Znalazłam ostatnio bardzo sympatyczny wierszyk o niezapominajce napisany przez Cicely Mary Barker.

Do pobrania dokument PDF: Forget me not poem

Można go wydrukować i zalaminować.

W ten sposób może stanowić jedną z kartek do czytania dla dzieci uczących się czytać.

forget me not

THE SONG OF THE FORGET-ME-NOT FAIRY

So small, so blue, in grassy places
My flowers raise
Their tiny faces.
By streams my bigger sisters grow,
And smile in gardens,
In a row.
I’ve never seen a garden plot;
But though I’m small,

Forget me not!

forget me not poem

Fotoalbum z materiału

Kiedyś zobaczyłam u koleżanki album ze zdjęciami, który z dużą swobodą traktował niespełna dwulatek.

Okazało się, że dwulatek był właścicielem albumu, a sam album był tak wykonany, żeby przetrwać małe rączki.

Pozazdrościłam takiego wspaniałego pomysłu i zrobiłam podobny.

fotoalbum album z materialu

Wykorzystałam do tego:

materiały,

grubą folię, używaną do bindowania,

piankowe arkusze,

tasiemki

oraz maszynę do szycia.

fotoalbum

fotoalbum

Po kolei:

  1. Wycięłam z materiałów kwadraty 22×22 cm.
  2. Przyszyłam na maszynie folię odpowiednio większą niż planowane zdjęcia. Wykorzystałam do tego tasiemki, przy czym na stronie z której wkłada się zdjęcie tylko tasiemka była przyszyta do folii. fotoalbum
  3. Zszyłam materiały ze sobą z trzech stron z lewej strony.
  4. Ostrożnie obróciłam na stronę prawą. Uwaga, żeby nie pozagniatać folii.
  5. Pomiędzy zszyte materiały włożyłam odpowiednio docięte piankowe arkusze.
  6. Zrobiłam okładkę z zapięciem na rzepy. (Teraz wiem, że jeden rzep byłby praktyczniejszy :)) Po włożeniu w okładkę, zszyłam wszystkie strony razem.

fotoalbum

 

Globus to Ziemia?

Jak pomóc dziecku zrozumieć, że taka wielka ziemia jest zmniejszona do rozmiaru globusa albo mapy?

Można zacząć od pokazania przedmiotu z bliska i z daleka.

Na przykład piłka jest dość duża, ale kiedy się od niej oddalimy wyda nam się mniejsza.

Kolejnym krokiem jest to samo na spacerze.

Stajemy przy drzewie i oddalamy się od niego.

Następnie próbujemy przełożyć odległość z poziomu na pion.

Można nawiązać do odlatującego ptaka. Jak bardzo się zmniejsza oddalając się od nas.

bocian

Można też zapytać co może widzieć ptak. Gdyby na nas popatrzył to czy wydalibyśmy mu się duzi czy mali.

Podobnie z samolotem. Jest duży, ale na niebie wygląda jak mały punkt.

Pasażerowie samolotu widzą małe domki, dróżki,

ziemia z samolotu ziemia z samolotu

rzeki jak wstążki czy piramidy egipskie jak kamyczki.

ziemia z samolotu piramidy z samolotu

Ale ponieważ nie każdy może się przelecieć samolotem na życzenie, warto wziąć dziecko na górę wysokiego budynku i pokazać mu świat z wysoka

i poprosić aby narysowało to co widzi z góry.

plac zabaw z góry plac zabaw z dolu

plan placu zabaw

Te same miejsca pokazywane na dole zupełnie inaczej wyglądają. Widać też różnicę w wielkości, np. szerokości drogi.

I gdyby się leciało w górę i w górę to patrząc w dół najpierw zobaczylibyśmy coś podobnego do mapy,

Warszawa z lotu ptaka

a potem coś podobnego do globusa:)

ziemia z satelity

Kolejnym razem rozmawiając o globusie i mapie można pokazać dziecku księżyc.

Jeśli nie da się wieczorem w naturze to przynajmniej na zdjęciu i zapytać czy kiedyś widziało księżyc.

ksiezyc

Potem pokazać zdjęcie powierzchni księżyca i zapytać jak mogłaby wyglądać ziemia z księżyca.

ziemia widoczna z ksiezyca

 

 

 

Sąsiedzi Polski-karty

Kiedyś pisałam o układaniu krajów sąsiadujących z Polską wyciętych ze sztywnego materiału.

Teraz mam inną propozycję: karty do układania.

sasiedzi Polski

Karty z sąsiadami Polski do pobrania:

KRAJE EUROPY PARY sasiedzi Polski

Karty należy przeciąć wzdłuż linii, tak aby na każdy kraj przypadały trzy części:

mapa z napisem, mapa bez napisu, napis.

Jak zwykle karty można wykorzystać na różne sposoby.

Podstawowa metoda to układanie:

najpierw karty z podpisami, potem karty bez podpisu i po zakryciu kart napisem, same napisy w odpowiednie miejsca.

Na koniec samodzielne sprawdzenie.

Można też grać w pary.

Przyjemnej zabawy!

 

 

 

 

„Odwrócona klasa”

Czytam niezwykle inspirującą książkę Kena Robinsona pt.:„Kreatywne Szkoły”.

ken robinson kreatywne szkoly

Myślą przewodnią jest to, że każdy może ze swojego obecnego miejsca zmieniać edukację

oraz że nadrzędnym celem szkoły jest nie samo „uczenie” ale pomaganie uczniom w „uczeniu się”.

 

Książka jest pełna fantastycznych przykładów.

Jeden z nich to „odwrócona klasa”.

Nauczyciel zleca uczniom zapoznanie się z określonym tematem, najlepiej w formie wykładu, który można znaleźć w internecie.

Na lekcji temat jest omawiany. Nauczyciel zadaje pytania. Trwa dyskusja.

Można też zastosować wariant, w którym, w parach, ci, którzy zrozumieli temat, tłumaczą go innym, którzy nie wszystko zrozumieli.

Metoda stosowana jest przez Khan Academy, którą polecam: www.khanacademy.org .

Są tam wykłady na różne tematy, niektóre nawet przetłumaczone na polski!

Khan-Academy-logo

 

Dwulatek przesypuje

Przesypywanie okazało się pasją mojej córki.

W pewnym momencie jednak bałagan był zbyt zniechęcający (oczywiście dla mnie, nie dla niej:)).

Koleżanka podpowiedziała mi, że z małymi dziećmi (poniżej dwóch lat) praktycznie jest mieć duży pojemnik, w którym dziecko mogłoby siedzieć.

To był świetny pomysł.

Zawartość pudełka zmieniałam co jakiś czas.

Przy maluszkach można zacząć z ryżem (dla uatrakcyjnienia można go pomalować).

Dla tych, którzy się już nie boją o to, że dzieci biorą przedmioty do buzi, polecam fasolę i kamyczki.

przesypywanie

przesypywanie

przesypywanie ryzu przesypywanie ryzu przesypywanie ryzu

Wszystkie te ćwiczenia rozwijają zdolności motoryczne dzieci oraz precyzję.

Dodatkowo dają możliwość ćwiczenia zmysłu dotyku, tak istotnego w integracji sensorycznej.

Dziecko może przesypywać z naczynia do naczynia lub po prostu rękami.

przesypywanie

 

Poskakać po planetach

Niedawno dokonałam fantastycznego odkrycia!

Pod pomnikiem Mikołaja Kopernika na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie znajduje się schemat układu słonecznego.

UKŁAD SŁONECZNY KRAKOWSKIE PRZEDMIESCIE1

Można przebiegać z planety na planetę i czuć się co najmniej jak mały książę!

układ słoneczny układ słoneczny

Można okrążyć słońce po orbicie Ziemi.

Można okrążyć ziemię jak księżyc.

układ słoneczny

Niektórym może się udać stanąć jedną nogą na Ziemi a drugą na księżycu.

układ słoneczny

Jest jeden problem z Kopernikowskim układem słonecznym.

Mianowicie ten, że Kopernik pisał tylko o 6 planetach z układu słonecznego.

Znane mu były: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn.

MERKURY WENUS ZIEMIA

MARS JOWISZ SATURN

I właśnie te planety znajdują się na schemacie z Krakowskiego Przedmieścia.

 

Kopernik nie korzystał z lunety, tak jak Galileusz.

Wizytę na Krakowskim Przedmieściu można więc połączyć z pytaniem kto wynalazł lunetę albo jak Kopernik obserwował niebo.

Pewną podpowiedź mogą stanowić sprzęty, które Kopernik trzyma na pomniku.

Mikołaj Kopernik

Stworzyłam karty układu słonecznego według Kopernika.

Poniżej do pobrania:

UKŁAD SŁONECZNY KOPERNIKA

Karty można z powodzeniem wykorzystać do nauki kolejności pierwszych 6 planet.

Polscy Nobliści

W weekend podjęłam w domu temat:

Czy wiecie kto to był Józef Rotblat?

Nikt nie potrafił mi odpowiedzieć.

Kiedy powiedziałam, że był to jeden z siedmiu polskich noblistów, wszyscy otworzyli szeroko oczy ze zdziwienia.

Wszyscy zadawaliśmy sobie pytanie: dlaczego nikt nie słyszał o Józefie Rotblacie?

Wnikliwie czytanie życiorysu rozwiązało moją zagadkę:

kiedy otrzymywał nagrodę miał obywatelstwo brytyjskie.

Stąd, nie Polska otrzymała Nobla ale Wielka Brytania.

Choć podobno sam Rotblat cały czas czuł się Polakiem z brytyjskim paszportem.

Wygląda na to zresztą, że był ciekawym człowiekiem.

Sami zdecydujcie czy chcecie o tym uczyć dzieci czy nie.

Decyzję można również uzależnić od wieku dzieci.

Załączam dwa pliki do ściągnięcia:

  1. Bez Józefa Rotblata:
  2. Z Józefem Rotblatem:

Wypróbowałam następujący sposób układania:

najpierw tradycyjnie ułożenie wszystkich obrazków z napisami i bez napisów:

noblisci

następnie po zakryciu obrazków z napisami dołożenie podpisów z imieniem i nazwiskiem:

noblisci

powtórne ułożenie obrazków i po zakryciu tych z napisami – dołożenie dat przyznania nagrody Nobla:

polscy noblisci

ułożenie chronologiczne według daty otrzymania nagrody samych obrazków.

 

Można też zastosować dowolne układy oraz gry.

Ciekawym układem jest np. obrazek bez napisu + informacja o roku zdobycia nagrody. Wówczas sprawdzeniem będzie obrazek z napisem.

 

 

Koleżanka uczy koleżankę

Doczekałam się!

Nadarzyła się okazja, aby moja córka mogła pokazać puzzle z krainami Polski swojej koleżance.

puzzle geograficzne

Ostatnim etapem wtajemniczenia w nauce jest uczenie innych.

Im więcej dzieci próbują tłumaczyć innym tym więcej same rozumieją, systematyzują i utrwalają.

Rodzice mogę zachęcać i stwarzać okazje, aby dzieci mogły przekazać innym co już umieją.

 

 

Nawiązałam do jednego z moich poprzednich wpisów:

„W czasie wakacji stworzyłam materiałowe puzzle z krainami geograficznymi Polski.

krainy geograficzne Polski krainy geograficzne Polski

Moje dzieci ułożyły je z wielką przyjemnością.

Co jest potrzebne do zrobienia puzzli?

1. Filc albo polar w kolorach odpowiadających mapie geograficznej (dwa odcienie zieleni, żółty, brązowy)

2. Geograficzna mapa Polski w odpowiednim wymiarze (polecam mapę w skali 1:1 500 000 albo 1:1 000 000, aby móc wykorzystać ją do bardziej szczegółowych informacji,

choć ja wykonałam, na szybko, mniejszą, taką jaka wpadła mi w ręce w formacie mieszczącym się na kartce A4)

3. Nazwy krain – na początek dwa rodzaje:

a. Ogólne nazwy krain: POJEZIERZA, NIZINY, WYŻYNY, GÓRY

b. Nazwy konkretnych krain: POJEZIERZE POMORSKIE, POJEZIERZE MAZURSKIE, POJEZIERZE WIELKOPOLSKIE

NIZINA WIELKOPOLSKA, NIZINA MAZOWIECKA, NIZINA PODLASKA

WYŻYNA MAŁOPOLSKA, WYŻYNA LUBELSKA, KOTLINA SANDOMIERSKA

GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE, SUDETY, KARPATY

Jak wykonać puzzle?

Ja odrysowałam mapę na cienkim papierze (kalka jest jeszcze lepsza, ale nie miałam jej pod ręką) stosując stary sposób.

Mapę przymocowałam taśmą klejącą do szyby, po czym odrysowałam Polskę, zaznaczając od razu granice krain geograficznych.

Następnie wycięłam zarys i szpilkami na krawędziach przymocowałam go do materiału, po czym wycięłam.

Przecięłam zarys Polski wzdłuż granic krain geograficznych.

(Robiąc mniejszą mapkę, pod wieloma względami nieidealną, ale za to łatwiejszą do wykonania, musiałam trochę nagiąć rzeczywistość, upraszczając linie:))

Nałożyłam zarysy krainy geograficznych na materiał w odpowiednim kolorze i, po przymocowaniu szpilkami, wycięłam.

Pojezierza i niziny zrobiłam zielone – ale w różniących się odcieniach zieleni.

Wyżyny są żółte, a góry brązowe.

Jak korzystać?

I ETAP

1.Najpierw poprosiłam córkę o ułożenie puzzli na materiałowej podstawie w kształcie Polski.

krainy geograficzne Polski

2. Poprosiłam ją o dopasowanie ogólnych nazw pasów krain i ułożenie ich na krainach.

Krainy geograficzne Polski

3. Zaproponowałam sprawdzenie odpowiedzi korzystając z mapy Polski.

II ETAP

1. Pokazałam córce mapę i zapytałam co potrafi na niej wskazać albo co wydaje jej się ciekawe.

2. Po krótkiej rozmowie schowałam mapę i dałam córce do ułożenia puzzle, które układała już wcześniej.

Zapytałam ją też czy pamięta jak nazywają się pasy krain geograficznych, które układała poprzednio.

Następnie dałam jej zalaminowane nazwy krain geograficznych i poprosiłam o rozłożenie ich z prawej strony Polski.

krainy geograficzne Polski

3. Poprosiłam, aby ułożyła to co wie.

krainy geograficzne Polski

Część poszła szybko, wiele było zgadywania. Udało mi się jednak nie interweniować!

4. Kiedy już wszystko ułożyła dałam jej mapę, aby mogła sprawdzić swoje odpowiedzi … i pozmieniać to co było inaczej niż w rzeczywistości.

krainy geograficzne Polski

5. Czekam teraz na sytuację, kiedy córka będzie chciała ułożyć puzzle ponownie i kiedy będzie mogła pokazać je komuś innemu!