Muzyka

Muzyka pełni różne funkcje.

Muzyka pomaga w wyrażaniu uczuć.

Jest więc świetna zarówno przy wielkiej radości, jak i w złości czy żalu.

Pomaga wyładować nagromadzone emocje.

gra na pianinie 2010-06-10_20-47_DSC_2456 na gitarze gra na pianinie w kurtce

Muzyka uruchamia prawą półkulę mózgową odpowiedzialną również za kreatywność.

Muzyka pomaga w zapamiętywaniu faktów.

O ileż łatwiej przyswoić słowa piosenki niż zwykły tekst, nawet pisany wierszem.

Gra na instrumencie ubogaca i uszlachetnia jeszcze bardziej.

Codzienne ćwiczenia uczą systematyczności.

Trening muzyczny związany jest też z koncentracją.

Gra wymaga skupienia na wielu elementach: melodia, dynamika, techniczne trzymanie instrumentu lub uderzanie w klawisze.

W przypadku niektórych instrumentów, np. pianina dwie ręce grają coś innego.

Zagrać z nut również nie da się bez koncentracji.

granie z nut gra na pianinie

Samo czytanie nut jest zadaniem matematycznym.

Gra na instrumencie z reguły wspomaga też kontakty z innymi.

gra na skrzypcach gra na pianinie gra na pianinie z maluchem cymbałki

Dzieci mogą grać innym, zarówno bliskim w domu, jak i przed szerszym audytorium.

Z czasem zaczyna się też wspólne muzykowanie.

duet 2013-06-23_12-54_DSC_4018 wspólna gra

Koncerty są świetną formą ćwiczeniem występowania przed innymi.

koncert pianino koncert pianino

Metoda Suzuki  jest metodą nauki gry na instrumentach i ma być podobna do nauki języka ojczystego.

gra na pianinie Dzieci grają na pianinie

Bliscy cierpliwie mówią do dziecka, powtarzając wiele razy proste wyrazy i zdania opisujące najbliższe otoczenie.

Kiedy dziecko zacznie już mówić nie jest karane za błędy, natomiast wielką radością nagradzane są wszelkie próby artykulacji słów.

Podobnie jak z mową, dziecko zaczynające naukę gry na instrumencie ma naśladować grającego dorosłego oraz docelowo grającą płytę z przygotowaną muzyką, której regularnie słucha.

Tym dorosłym jest zarówno nauczyciel, jak i rodzic, którego zadaniem jest opanowanie podstaw gry na danym instrumencie, aby mógł być wzorem dla swego dziecka w domu.

W przyjaznej atmosferze, która ma towarzyszyć dzieciom uczącym się według metody Suzuki, uczniowie robią szybkie postępy i to wzmacnia ich poczucie własnej wartości.

Każdy może uczyć się grać metodą Suzuki; nie jest ona zarezerwowana tylko dla wyjątkowych talentów.

To co ujęło mnie w tej metodzie to próba przekazywania wiadomości na poziomie danego ucznia.

Zamiast mówić enigmatyczne dla dziecka: „Trzymaj rękę tak jak ja!”,

dziecko grające na pianinie ma szansę usłyszeć:

„Teraz palcami zrzucamy grosiki z klawiszy.” albo „Zamiatamy klawisze.” i ręka sama musi dobrze się ułożyć.

Dziecko grające na skrzypcach może usłyszeć historię o księżniczkach i o królu, który nie chce zgnieść swego kota.

Znając wszystkie szczegóły opowieści ręka po prostu nie ma wyjścia i musi dobrze leżeć na smyczku.

Ponadto każdy utwór dzielony jest na fragmenty. Dzieci ćwiczą trudniejsze cząstki danego utworu zanim zaczną grać go od początku do końca.

Był taki moment w mojej przygodzie z metodą Suzuki, kiedy upewniłam się, że to świetny wybór.

Nauczyciel prosił o zagranie fragmentu utworu, a uczniowi nie wychodziło.

Wówczas nauczyciel poprosił o zagranie tylko linii.

Dziecko znowu poniosło porażkę.

Wtedy nauczyciel spokojnie poprosił o zagranie dwóch taktów, potem jednego i w końcu doszedł do jednej nuty.

Kiedy to się udało z radością powiedział: „Skoro jedna nuta wyszła to dwie też wyjdą!”

I tym sposobem nauczyciel z uczniem w atmosferze sukcesu doszli do dłuższej części utworu.

 

MOTYWACJA DO GRY:

Widzę trzy główne czynniki motywujące dzieci do gry:

1. Wyraźnie postępy i satysfakcja z wykonywania utworów;

2. Pozytywna atmosfera związana z instrumentem i ćwiczeniami;

3. Inspirujące otoczenie;

Więcej o motywacji w szczegółowych wpisach.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *