Dostrzeżone ptaki

Istotą zabawy jest umieszczanie obrazków ptaków, które zobaczyliśmy w rzeczywistości.

ptaki na drzewie

Zaczynamy od znalezienia ilustracji oraz stworzenia drzewa.

Obrazki ptaków można pobrać tu w formacie PDF: ptaki-z-okolicy i wyciąć.

Drzewo może być dowolne.

Idealnie jeśli jest narysowane, namalowane bądź wyklejone wspólnie z dziećmi.

ptaki na drzewie ptaki na drzewie

Jest to rodzaj projektu, który trwa przez pewien czas, przynajmniej tydzień.

Dzieci zaczynają od poznania wyciętych i ewentualnie zalaminowanych ilustracji ptaków.

Potem po spacerze, bądź obserwacji okna, dzieci mają za zadanie umocować na drzewie albo obok niego ptaki, które dostrzegły.

sroka na drzewie wrona na drzewie labedz przy drzewie

 

 

Prezentacja obcych słówek

Kiedyś już pisałam o lekcji trójstopniowej.

Przy czym rzecz była o nazywaniu przedmiotów.

Teraz chcę krok po kroku opisać jak pokazywać obrazki.

Można to robić zarówno na lekcji z grupą dzieci jak i w domu, kiedy uczymy swoje dziecko.

Wybieramy od trzech obrazków w przypadku bardzo małych dzieci do około ośmiu w przypadku starszych dzieci.

I ETAP

Najpierw pokazujemy jeden obrazek na raz nazywając to co na nim jest.

Teorie są różne czy szybko czy wolno.

Ja jestem za tym, żeby to było dość szybko, aby rozgrzać mózg i nie zanudzić dzieci.

prezentacja slowek

prezentacja slowek

II ETAP

 

Przy małej ilości dzieci (1-4) można karty rozłożyć przed sobą i poprosić dzieci o wskazanie wymienionego przez siebie obrazka.

prezentacja slowek

prezentacja slowek

Co jakiś czas można też dodać inny sposób: zakryć wszystkie karty i zapytać, kto pamięta gdzie był dany obrazek.

prezentacja slowek

prezentacja slowek

Można również poprosić aby dzieci kolejno podawały określony obrazek innemu dziecku, bądź nauczycielowi.

Żeby to zrobić będą musiały zrozumieć słówko:)

prezentacja slowek

prezentacja slowek

III ETAP

Pokazuję dzieciom karty jeszcze raz ale tym razem już proszę je o samodzielne nazwanie przedmiotu z obrazka.

prezentacja slowek

Chowam obrazki za plecami i wyciągam karty w dowolnej kolejności prosząc dzieci o nazwanie.

prezentacja slowek

Im słówko trudniejsze tym częściej się powtarza.

Ponowne pokazywanie kilka razy tego samego słówka, udając do tego zdziwienie, że coś jest nie tak, uatrakcyjnia prezentację i czyni z niej zabawę.

Przy czym raz wyciągam kartę z lewej strony a raz z prawej.

prezentacja slowek

prezentacja slowek

Przy większej ilości dzieci można każdemu dać do wylosowania jedną kartę ze pliku i poprosić o nazwanie.

Nawlekanie jarzębiny

Nadszedł czas na jarzębinę!

jarzebina

Najpierw z moją trzylatką wybrałyśmy się na spacer specjalnie po jarzębinowe kuleczki.

To świetna okazja, żeby porozmawiać o drzewie, o jego liściach, korze i najbardziej atrakcyjnych – owocach.

zbieranie jarzebiny

Następnie wzięłyśmy igłę i nitkę.

Jedyny istotny szczegół jest taki, że przy małych dzieciach najlepiej sprawdza się igła bez ostrego czubka.

Można takie kupić w pasmanteriach jako igły do haftowania.

nawlekanie jarzebiny

nawlekanie jarzebiny

nawlekanie jarzebiny

Jest to świetny wstęp do szycia!

 

Historyczne zgadnij kto to

W grę w historyczne zgadnij kto to? gramy co jakiś czas.

Gra dotyczy historycznych postaci.

Jedna osoba wybiera w wyobraźni kogoś znanego z historii a reszta ma za zadanie odgadnąć kto to zadając pytania, na które można odpowiedzieć „tak” lub „nie”.

W praktyce okazało się, że musieliśmy również dopuścić odpowiedź „nie wiem”.

historyczne zgadnij kto to

Grę można na różne sposoby ograniczać, np. do konkretnego okresu: II Wojna Światowa, czasy współczesne czy czasy średniowiecza.

Przykładowe pytania to:

Czy ta osoba żyła w XX wieku?

Czy to mężczyzna?

Czy to był Polak?

Czy to był król?

Czy to żołnierz?

Czy ta osoba odkryła coś wielkiego?

 

 

Słówka przez dziurkę

Zawsze aktualny pomysł na powtarzanie słówek:

Dzieci zgadują co jest na obrazku widząc tylko szczegół przez wyciętą „dziurkę od klucza”.

dziurka od klucza

Zaletą takiej powtórki jest skierowanie celu z językowego na konkretny.

Nie pytam w ten sposób jak jest np.tygrys po angielsku czy po francusku, ale proponuję zabawę w odgadywanie.

tygrys przez dziurke od klucza

Wykorzystuję do tego celu kartkę z bloku technicznego A4, zginam na pół i wycinam w jednej z części otwór.

Otwór może mieć kształt dziurki od klucza albo po prostu okrągłej dziury.

Im starsze dzieci tym otwór może być mniejszy.