Muzeum minerałów

Sens domowego muzeum minerałów

Domowe muzeum minerałów, skał i skamieniałości może stanowić szafka na ścianie lub zamykane pudełko z przegródkami.

Istotą jest kolekcjonowanie i opisywanie eksponatów.

ametyst krzemień

Jaki tworzyć domowe muzeum ziemi?

Potrzebne są:

eksponaty,

książki( lub internet), które pomogą opisać kamienie,

karteczki do opisu oraz

gablotka (szafka z małymi przegródkami lub zamykane pudełko z przegródkami).

muzeum minerałów muzeum minerałów

Można zacząć od kamieni znalezionych przed domem albo na polu.

Nad jeziorami można wypatrzyć kamienie ze śladami skamieniałych muszli.

Można udać się w góry, gdzie łatwiej o efektowne minerały.

Można też  trafić do Muzeum albo na giełdę minerałów.

amonit granat

Niezależnie od ilości i jakości minerałów warto przyzwyczaić dzieci do poszukiwania informacji na temat swoich eksponatów w książkach.

Najróżniejsze są podziały jakie można zastosować w swoim domowym muzeum.

(Np.

według rodzajów skał: magmowe, osadowe, metamorficzne czy

według składu chemicznego albo

sposobu wykorzystania: ozdoba, zastosowanie w budownictwie)

 

Każdy sposób, który wprowadza jakiś porządek będzie dobry.

Z czasem dzieci zaczną się same uczyć wielu faktów na temat skał.

Nasze domowe muzea dopiero po jakimś czasie prowadzenia nauczyły nas, że skała składa się z minerałów, że minerały to pierwiastki lub związki chemiczne o uporządkowanej budowie, które powstały w procesach geologicznych.

Na początku cieszyliśmy się odkryciami, że ametyst i kryształ górski to rodzaje kwarcu, że kwarc ma dużo więcej odmian, jak choćby cytryn, agat czy tygrysie oko.

ametyst kryształ górski

Ponieważ takie muzeum zakłada zmiany w trakcie rozwijania, warto robić napisy, które można będzie łatwo zmienić (np. mocować na masę klejącą, którą łatwo odczepić, np. patafix)

muzeum minerałów muzeum minerałów

 

Zapamiętać flagę Niemiec

Jak zapamiętać flagę Niemiec na długo?

Flaga Niemiec

Najpierw trzeba wyszukać osobę z Niemiec, znajomą albo ogólnie znaną, np. piłkarza.

Następnie w wyobraźni ubrać tę osobę w kolory odpowiadające fladze Niemiec.

Kluczowe jest poświęcenie chwili czasu na wyobrażenie sobie bardzo konkretnych ubrań i ruchów danej osoby.

NA PRZYKŁAD:

Nasz znajomy Niemiec ma na sobie żółte skarpetki i … ups… zauważył właśnie, że w jednej skarpecie jest dziura i porusza dużym palcem u nogi wystającym ze skarpety.

Do tego ma czerwone spodnie na szelkach, którymi strzela radośnie.

Na głowie nosi czarny kapelusz, którym kłania się sympatycznie przechodzącym.

 

 

 

Kartki z ćwiczeniami skrzypcowymi

Nie zawsze łatwo jest prowadzić lekcję skrzypiec z własnym dzieckiem w domu.

Powodów jest wiele. Często przyczyną jest nieprzygotowanie rodzica do lekcji:)

Bywa tak, że rodzic zaczyna zajęcia od wertowania zeszytu

(w celu znalezienia i ewentualnie przyswojenia ćwiczeń zadanych przez nauczyciela).

Ta chwila oczekiwania na początku może zepsuć nastawienie dziecka do ćwiczeń.

Żeby się zabezpieczyć na przyszłość warto więc przejrzeć zeszyt przed lekcją i zaplanować ćwiczenia.

Bardzo pomocne okazały się dla mnie karteczki z wypisanymi ćwiczeniami na dany tydzień.

Porządkują temat zarówno dla rodzica jaki i dla dziecka.

Łatwiej jest też wtedy przekazać „straszną prawdę” o konieczności ćwiczenia tego czego dziecko najbardziej nie lubi:)

Kartka jest bardziej namacalna i obiektywna niż głos rodzica.

Jak przygotować?

Kartki można wyciąć od ręki. (Będą potrzebne tylko przez tydzień.)

Warto być szczegółowym i wypisywać jedną rzecz na raz.

Od razu też można umieścić ilość powtórek, której oczekujemy.

Wszelkie dodatki typu rysunki, kolory dodają atrakcyjności.

Oto przykłady takich kartek:

kartki z ćwiczeniami

kartki z ćwiczeniami

kartki z ćwiczeniami

 

Powyższe kartki dotyczą końca drugiej książki, ale na każdym etapie działa podobnie.

Dziecko losuje kartki po kolei.

Jeśli nie umie czytać, kartkę czyta rodzic.

 

Poszukiwanie skarbu

Co może być skarbem?

Skarbem może być np. prezent, coś słodkiego albo inna niespodzianka.

Kiedy można wykorzystać?

Można wykorzystać w każdym momencie, a przede wszystkim z okazji urodzin.

Co jest potrzebne?

Kartki z instrukcjami

Mapa skarbu – plan miejsca gdzie ukryty jest skarb (opcjonalnie)

Jak mogą wyglądać instrukcje?

Oto przykładowe wskazówki:

poszukiwanie skarbu

wskazówki oraz mapa

albo

poszukiwanie skarbu

Wskazówki mogą być również tematyczne.

Mogą dotyczyć konkretnej dziedziny wiedzy, np. historii, przyrody czy polskiego.

Może być też ćwiczeniem języka obcego. Wówczas wskazówki podawane są po angielsku czy po niemiecku.

Przykładowe wskazówki dotyczące historii:

Znajdź obrazek z podobizną króla Polski. Pod obrazkiem wskazówka.

Dla starszych: znajdź obrazek z podobizną króla Polski zwanego Lwem Lechistanu. Pod obrazkiem wskazówka. 

Jeśli podobizna żadnej historycznej postaci nie znajduje się w domu, można na użytek gry takie obrazki gdzieś umieścić.

Można również wykorzystać banknot 10 złotowy, na którym znajduje się podobizna Mieszka I.

albo

Znajdź przedmiot, który oświetlał zanim wykorzystano elektryczność [chodzi o świecę]. Pod nim wskazówka.

albo

Podejdź do osoby, który ma na imię tak jak słynny … 

[tu wszystko zależy od imion domowników lub gości obecnych na poszukiwaniu skarbu; może to być Stanisław August Poniatowski albo Emilia Plater]

… August Poniatowski

… Plater

i zapytaj o wskazówkę [osoba jest wcześniej uprzedzona co ma przekazać dzieciom, np.: pod zegarem]

albo

Szukajcie następnej wskazówki pod warzywami przywiezionymi z Ameryki.

Jeśli dzieci nie będą wiedziały i nie będą miały jak sprawdzić wtedy można im powiedzieć, że chodzi o ziemniaki.

 

Plan pokoju dla lalek

Rysowanie map i planów nie jest prostą czynnością, ale może być bardzo przydatne i przyjemne.

Proponuję rozpocząć od narysowania planu pokoju dla lalek.

Jak działać?

1. Poprosić dziecko, aby ustawiło proste sprzęty z domku dla lalek na podkładce.

(Aby nie było pokusy wyboru bardzo wielu sprzętów, można samemu wybrać odpowiednie meble.)

pokój dla lalek

2. Poprosić dziecko, aby spojrzało na meble z boku oraz z góry i uświadomić mu różnicę.

pokój dla lalek

3. Biorąc kartkę w kratkę, linijkę i ołówek, narysować kształt podkładki i nanieść meble tak jak wyglądają od góry.

plan pokoju dla lalek

 

4. Poprosić dziecko, aby zmieniło ustawienie i samo narysowało swoją mapę.

Na koniec można pobawić się w poszukiwanie skarbu zaznając go czerwonym krzyżykiem na planie.

Skarbem może być mały przedmiot albo coś do zjedzenia:)

skarb na planie

Dalszym etapem będzie narysowanie planu swojego pokoju.

Elephant family

Historia o słoniach jest opowieścią wystukiwaną i pokazywaną przez dzieci.

Nauczyciel jest narratorem, który opisuje co się dzieje i daje przykład dzieciom jak mogą pokazać opowieść.

Dzieci są zachwycone szczególnie przyspieszeniem tempa marszu słoni 🙂

daddy elephant

mummy elephant

little elephant

THE STORY ABOUT ELEPHANTS

This is the an elephant family:

daddy elephant, mummy elephant, the little elephant. [wskazywanie na zdjęcia, obrazki albo zabawkowe miniaturki słoni]

The little elephant is running and jumping. [gest biegania palcami jednej ręki i podskakiwania]

He is tired. [gest rękie scierającej pot z czoła]

He is thirsty. He wants to drink. [pokazywanie jak się chce pić]

So, they decide to go to the river. [pokazywanie ręką wijącej się rzeki]

First they are walking slowly:

daddy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana  wolno i mocno]

mummy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana wolno i mocno]

the little elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana wolno i słabo]

Then they are walking faster

daddy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana  średnio szybko i mocno]

mummy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana średnio szybko i mocno]

the little elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana średnio szybko i słabo]

At last they are walking very fast

daddy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana  bardzo szybko i mocno]

mummy elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana bardzo szybko i mocno]

the little elephant [uderzanie dłońmi o swoje kolana bardzo szybko i słabo]

The elephants are happy, they can drink. [wielki uśmiech i udawanie, że pije się trąbą wodę]

elephant family elephant family

 

Historia słoni w formacie PDF: THE STORY ABOUT ELEPHANTS

Who’s at the door

Ćwiczyć prosty dialog:

„Who’s at the door?”

„It’s … me/a boy/girl/cat.”

„Come in!”

można na różne sposoby:

ODEGRANIE SCENKI

Jedna osoba wychodzi za drzwi i puka, ten kto został pyta: „Who’s at the door?”

Odpowiedź brzmi: „It’s me.”

Wszyscy wołają: „Come in!”

ĆWICZENIE Z KARTKĄ Z OTWIERANYMI DRZWICZKAMI

Dzieci po kolei pukają, reszta zadaje pytanie. Dziecko po otworzeniu drzwi odpowiada: „It’s a dog.”, „It’s a girl.”, „It’s a cat.”, „It’s a dog.”

knocking knocking knocking

 

Going on a lion hunt

Going on a lion hunt to zabawa w powtarzanie.

Dzieci naśladują po nauczycielu jak echo.

Aby dzieciom było łatwiej powtarzać, nauczyciel wypowiada swoje zdania rytmicznie – „chantuje” oraz wystukuje rytm na kolanach.

Dzieci mówiąc swoją rolę również wystukują rytm na kolanach.

W niektórych miejscach pokazywane są inne gesty: np. open the door – udajemy że otwieramy drzwi albo tall grass, gdzie pokazujemy jak wysoka jest trawa.

Wersja w formacie PDF:

GOING ON A LION HUNT

(Pochylonym drukiem wypisane są powtórki – rola dzieci.)

GOING ON A LION HUNT

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

lion hunt

I’m not afraid (I’m not afraid)

Open the door (Open the door)  – pokazujemy jakbyśmy brali duży zamach do klaśnięcia

Close the door (Close the door) – pokazujemy jakbyśmy łączyli dłonie w klaśnięciu

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

I’m not afraid (I’m not afraid)

 

Coming to some tall grass (Coming to some tall grass) – pokazujemy jak wysoka jest trawa

lion hunt

We’ve got to go through (We’ve got to go through)

Swish, swish, swish (Swish, swish, swish) – pokazujemy jakbyśmy rzeczywiście przechodzili przez bardzo wysoką trawę

Phew, we made it (Phew, we made it) – pokazujemy jakbyśmy ocierali pot z czoła

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

I’m not afraid (I’m not afraid)

 

Coming to a high mountain (Coming to a high mountain) – pokazujemy jak wysoka jest góra

lion hunt

We’ve got to go over (We’ve got to go over)

Uff uff uff (uff uff uff)

Phew, we made it (Phew, we made it)

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

I’m not afraid (I’m not afraid)

 

Coming to a roaring river (Coming to a roaring river) – pokazujemy gestem wijącą się rzekę

lion hunt

We’ve got to swim across (We’ve got to swim across)

Splash splash splash (Splash splash splash) – pokazujemy jak płyniemy

Phew, we made it (Phew, we made it)

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

I’m not afraid (I’m not afraid)

 

Coming to some monstrous mosquitoes (Coming to some monstrous mosquitoes) – pokazujemy jak duże są komary

lion hunt

We’ve got to go through (We’ve got to go through)

Slap slap slap (Slap slap slap) – uderzamy się w ramiona jakby zabijając komary

Phew, we made it (Phew, we made it)

Going on a lion hunt (Going on a lion hunt)

I’m not afraid (I’m not afraid)

 

Coming to a dark cave (Coming to a dark cave) – łącząc ręce palcami przed sobą pokazujemy wejście do jaskini

lion hunt

We’ve got to creep inside (We’ve got to creep inside)

tip-toe tip-toe tip-toe (tip-toe tip-toe tip-toe) – wystukujemy na kolanach ale bardzo delikatnie, jakby skradając się

Look to the right (Look to the right) – patrzymy na prawo

Look to the left (Look to the left) – patrzymy na lewo

I see some big eyes (I see some big eyes) – pokazujemy wielkie oczy, jak okulary

I think it’s a … lion!!!

Out of the cave! (Out of the cave!)

Through the mosquitoes! (Through the mosquitoes!)

Across the river! (Across the river!)

Over the mountain! (Over the mountain!)

Through the grass! (Through the grass!)

Open the door! (Open the door!)

Close the door! (Close the door!)

Phew, we made it (Phew, we made it)

And WE WEREN’T AFRAID 🙂

 

Do tekstu przydatne są rysunki.

Mogą to być albo proste ilustracje na kartkach, które można dzieciom pokazać przed mówieniem historii.

Można też zrobić rysunki ze sztywniejszego materiału, np. z pianki i przyczepiać je do podstawy na rzepy.

going on a lion hunt going on lion hunt

lion hunt

LION HUNT

 

 

Parts of the body in painting

Oto karty do układania dotyczące części ciała w malarstwie.

parts of the body

Parę stanowi cały obraz oraz jego detal.

Poniżej plik PDF, który zawiera karty:

parts of the body in painting

Jak przygotować karty?

Należy pociąć karty w ten sposób aby powstały 3 elementy dotyczące danej części ciała:

1. Karta z całym obrazem (będzie mniejsza po odcięciu napisu)

2. Podpis z nazwą części ciała

3. Karta z detalem i podpisem

Jak korzystać?

ROZKŁADANIE KART

Najpierw rozkłada się karty zawierające nazwy części ciała

Następnie poniżej dokłada się kartę z obrazem do pary bez napisu

Potem odwraca się karty z napisem zdjęciem do dołu

Po odwróceniu kart dokłada się podpis

Na koniec, odwracając z powrotem górne karty, sprawdza się czy podpisy zostały właściwie dopasowane

GRA W MEMO

Wariant 1. Parę stanowią karty z obrazkami

Wariant 2. Parę stanowią karty z całymi obrazami oraz podpisy z częściami ciała.

Dziecko ma dodatkowe zadanie: ma pokazać na obrazie części ciała z podpisu.

W razie problemów sprawdzeniem będą pozostałe karty.

parts of the body memo

Tabela powtórek skrzypce Suzuki 2 książka

Poniżej znajdują się tabele, które mogą się przydać przy powtarzaniu drugiej książki Suzuki na skrzypce.

Utwory rozpisane na 7 dni w tygodniu:

skrzypce powtorki 2 ksiazka 7 dni

Utwory rozpisane na 5 dni w tygodniu:

skrzypce powtorki 2 ksiazka 5 dni

Utwory rozpisane na 7 dni w tygodniu przy powtarzaniu 1 utworu dziennie:

skrzypce powtorki 2 ksiazka 7 dni rzadkie p

Utwory rozpisane na 5 dni w tygodniu przy powtarzaniu 1 utworu dziennie:

skrzypce powtorki 2 ksiazka 5 dni rzadkie p

Zebrane liście drzew

Kolejnym sposobem na poznawanie i utrwalanie gatunków drzew jest dopasowanie świeżo zebranych liści drzewa oraz nazw drzewa.

Co jest potrzebne?

Kartoniki z nazwami drzew, mogą być ręcznie wypisane

Zebrane liście drzew

Atlas drzew (opcjonalnie)

zebrane liście drzew

Jak ćwiczyć?

1. Pokazać dziecku liście i zapytać czy wie/pamięta z jakich drzew pochodzą.

2. Zapytać, które liście dziecko chciałoby poznać i zaprezentować naraz wybrane trzy

(lekcja trójstopniowa: najpierw po kolei pokazać liść i nazwać go,

potem po rozłożeniu trzech liści na różne sposoby ćwiczyć ich rozpoznawanie, np. „podaj mi …”, „gdzie jest …”, „zakryj ręką …”,

a na koniec pokazując jeden na raz prosić dziecko o nazwanie).

lipa jarzębina klon jawor

3. Dać dziecku liście i nazwy do dopasowania.

liście drzew liście drzew z podpisami

4. Sprawdzić wspólnie, albo poprosić dziecko o samodzielne sprawdzenie korzystając z atlasu.

5. Zachęcić dziecko do pokazania liści innej osobie.