Świat-pomarańcza na mapie

Oto fantastyczny pomysł jak przybliżyć dzieciom ideę mapy.

Starszym uświadamia dlaczego kształty różnych krajów na mapach mogą się różnić.

Co jest potrzebne?

Pomarańcza lub grejpfrut, globus, mazak, nóż, mapa świata

Co zrobić?

Najpierw pokazać dzieciom globus i pomarańczę.

globus i pomarańcza

Na pomarańczy narysować przybliżony zarys kontynentów.

pomarańcza świat i mazak

Następnie naciąć pomarańczę, jak na zdjęciu, i ostrożnie zdjąć skórkę.

pomarańcza świat i nóż pomarańcza świat

Rozłożyć skórkę (wnętrze zjeść:-)).

pomarańcza świat

 

Zapytać dzieci czym się różni „pomarańczowa mapa” od zwykłej i jakie są trudności w przeniesieniu obrazu kontynentów na płaską mapę.

Można też poprosić dziecko o próbę owinięcia mapą piłki w mniej więcej odpowiednich wymiarach.

Przy okazji: tak wygląda globus po nacięciu „skórki”:

rozłożony globus.

 

 

 

Wiersz o kawce

Wśród otaczających nas ptaków jest kawka, ptak, który wielu osobom myli się z wroną.

kawka

Zarówno dorośli jak i dzieci po jednorazowym tłumaczeniu mają problemy z bezbłędnym rozpoznawaniem kawki.

Stąd pomysł, aby szczególnie młodszym przybliżyć tego ciemnoszarego ptaka z jasnym dużym okiem.

Zachęcam do zabawy z wdzięcznym wierszem Wandy Chotomskiej, pt. „Kawka”.

W wersji PDF: KAWKA wiersz Wandy Chotomskiej

KAWKA

Siedzi kawka

nad sadzawką.

– Chodź się napić

kawki kawko!

Będziesz piła

filiżanką

czarną kawkę

ze śmietanką.

Ale kawka

nie chce kawki,

woli wodę pić z sadzawki.

Gromady kręgowców – karty

Gromady kręgowców można poznawać na różne sposoby.

Można poprosić dziecko o samodzielne wyszukanie informacji, np. w encyklopedii lub internecie.

Można opowiedzieć dziecku o cechach charakterystycznych gromad.

Można wykorzystać plastikowe figurki lub obrazki do zilustrowania teorii.

Tak czy inaczej umożliwienie dziecku powtarzania poznanych informacji pomoże mu zapamiętać fakty na dłużej.

Proponuję KARTY DO UKŁADANIA dobre i do uczenia się i do powtórek

ZWIERZETA GROMADY CECHY WYROZNIAJACE

gromady kręgowców karty

UKŁADANIE KART

1. Rozłożenie dużych napisów z nazwami gromad (RYBY, PTAKI, SSAKI, GADY, PŁAZY)

oraz podział kart na te z napisem i bez napisu.

GROMADY KREGOWCOW ROZLOZENIE NAPISOW

2. Dopasowanie do odpowiednich kategorii kart bez napisu.

gromady zwierzat karty bez napisu

3. Dołożenie napisu.

gromady kręgowców karty plus napisy

4. Dołożenie karty z napisem w celu sprawdzenia

gromady kręgowców karty

 

W przypadku, gdy dziecko dopiero dowiaduje się o gromadach można poprosić je,

aby zaczęło od układania obrazków z napisami pod nazwami gromad .

gromady kręgowców karty z napisami

GRA W MEMO

gromady kregowcow memo

Pieniny na pocztówkach

Do wspomnienia wakacji można wykorzystać kartki pocztowe, kupione w czasie pobytu w danym miejscu.

Tu prezentuję zastosowanie pocztówek z Pienin.

Pieniny pocztówki

Co jest potrzebne?

pocztówki oraz kartoniki do wypisania nazw

Jak wykorzystać?

Po rozłożeniu pocztówek dopasować napisy.

Sprawdzeniem będzie podpis z tyłu pocztówki.

Wariant grupowy:

Po rozdaniu wszystkim po jednej pocztówce lub podpisu, dzieci mają za zadanie stworzyć pary.

 

Pocztówki (jeśli się nimi dysponuje) można oczywiście wykorzystać również przed podróżą,

na przykład pokazując innym, gdzie się podróżowało.

 

Warto zachować taki zestaw na jakiś czas i z radością wrócić do niego później.

2 książka Suzuki skrzypce losy

Dochodząc do kolejnych etapów gry na skrzypcach warto powtarzać stare utwory, aby nie zostały zapomniane.

Do tego celu przydają się losy do codziennych powtórek.

Można je zrobić na różne sposoby.

1. Wypisać tytuły i kompozytorów na kartonikach.

2. Wypisać tytuły i kompozytorów oraz dodać własnoręcznie zrobione obrazki.

3. Wypisać tytuły i kompozytorów oraz dokleić albo wydrukować obrazki związane z utworem.

Oto pomysł wykorzystujący portrety kompozytorów:

Oprócz losowania kart w ramach powtórki, można je wykorzystać również do gry, która utrwala nazwiska kompozytorów i czas kiedy żyli.

Najpierw rozkłada się karty z nazwami utworów:

2 książka losy

Następnie poniżej dokłada się obrazek do pary bez napisu:

2 książka losy

Potem odwraca się obrazki z napisem zdjęciem do dołu:

2 książka losy

Po odwróceniu obrazków dokłada się napis:

2 książka losy

Na koniec sprawdza się czy napisy zostały właściwie dopasowane:

2 książka losy

 

Można też zagrać w grę w pary (memo):

2 książka losy

 

„I spy” w malarstwie

„I spy with my little eye” to zabawa ćwicząca mówienie na różnym poziomie zaawansowania.

Np. ćwicząc kolory jedna osoba znajduje w otoczeniu, które jest w zasięgu jego wzroku przedmiot i mówi:

„I spy with my little eye something … red.” („Widzę coś … czerwonego.”)

Reszta grających ma za zadanie odgadnąć co to jest, zadając pytania, na które można odpowiedzieć:

„Yes.” („Tak.”) albo „No” („Nie.”).

Oto przykładowe pytania: „Is it a tomato?” („Czy to jest pomidor?”);

„Is it on the table?” („Czy to jest na stole?”);

„Is it in front of you?” („Czy to jest przed tobą?”);

„Is it very small?” („Czy to jest bardzo małe?”).

Oprócz kolorów można w ten sposób ćwiczyć inne pojęcia, np. kształty: „I spy with my little eye something … round.” („Widzę coś … okrągłego.”)

 

Książka I SPY ANIMALS IN ART jest fantastycznym przeniesieniem gry do malarstwa.

książka I spy

Na kolejnych stronach książki można znaleźć obrazy, na których trzeba wypatrzeć konkretne elementy.

książka I spy książka I spy książka I spy

Pomysł z książki „I spy animals in art” można wykorzystać używając również innych obrazów zawierających detale, które trzeba odnaleźć.

Do wykorzystania w tym celu:

obrazy, które stworzyli:

Aelst Willem Aelst Willem Aelst Willem

Aertsen Pieter Aertsen Pieter

Arcimboldo Giuseppe Arcimboldo Giuseppe

 

 

Gromady kręgowców – figurki zwierząt

Jak uczyć gromad kręgowców nawet małe dzieci?

gromady kręgowców

Co jest potrzebne?

figury zwierząt (albo obrazki zwierząt) i pojemnik, w którym można je rozkładać (np. koszyk albo pudełko z przegródkami).

Proponuję na początku pokazać zwierzęta z trzech lub czterech gromad:

PTAKI – zwierzęta, które mają skrzydła, pióra i dziób;

gromady kręgowców ptaki

RYBY – zwierzęta, które:

mają pionowe płetwy

i oddychają skrzelami;

gromady kręgowców ryby

SSAKI – zwierzęta, które:

matka karmi swoim mlekiem,

w większości przypadków, mają futro lub włosy

jeśli mają to poziome płetwy (jak walenie);

gromady kręgowców

GADY – zwierzęta, które:

mają suchą skórę, pokrytą łuskami lub rogowymi tarczami

i składają jaja na lądzie;

gromady kręgowców gady

Po jakimś czasie dopiero dodałabym:

PŁAZY – zwierzęta, które mają mokrą skórę i składają jaja w wodzie.

 

Jeśli pokazujemy zwierzęta dzieciom czytającym, do klasyfikowania można wykorzystać też kartoniki z napisami.

gromady kregowcow figurki i napisy

 

Poznajemy Pieniny

Przed wyjazdem w Pieniny warto dowiedzieć się o interesujących miejscach, które można tam zobaczyć.

Do wykorzystania jest poniższa karta, dobra dla dzieci, które pierwszy raz jadą w Pieniny:

Pieniny duze obrazki

PIENINY DUŻE OBRAZKI

Nauczyciel lub opiekun drukuje karty w dwóch wersjach:

czarno-białą, którą pozostawia niepociętą oraz kolorową, którą tnie na oddzielne obrazki.

pieniny cięcie pieniny cięcie

Jak wykorzystać karty?

GRA W LOTTO

Dzieci dostają czarno-biały wydruk, a karty rozłożone są na stole.

Każdy gracz lub zespół graczy kolejno szuka kart, które zakryją czarno-biały wydruk.

pieniny lotto pieniny lotto

Grając za drugim razem można utrudnić i jednocześnie uatrakcyjnić grę odcinając nazwy od kolorowych obrazków i zakrywając nimi nazwy na czarno-białych kartach.

Wtedy dzieci muszą dodatkowo nazwać konkretne miejsce przed położeniem obrazka na kartę.

Odkrycie napisu będzie jednocześnie sprawdzeniem, czy dziecko dobrze nazwało to co jest na zdjęciu.

pieniny odcinanie napisów pieniny napisy zakryte

pieniny lotto pieniny lotto

 

GRA W MEMO

Jedną częścią pary jest obrazek, a drugą napis.

 

Na koniec pobytu w Pieninach albo już po powrocie dzieci mogą ułożyć, to co widziały dotychczas.

Na czarno-białych kartach układają kolorowe obrazki.

Może to być zadanie indywidualne albo grupowe.

pieniny zakryte karty pieniny karty pieniny karty

Można również pociąć czarno-białe karty i wykorzystać je razem z kolorowymi do gry w memo.

Jeśli wcześniej napis został odcięty od kolorowego obrazka, warto zachować napis razem z czarno-białym obrazkiem.

 

Pory roku po francusku

Zegar z porami roku zrobiony z materiału może uatrakcyjnić ćwiczenie nazw pór roku.

pory roku zegar

Dzieci po zakręceniu wskazówką mówią jaka to pora roku:

L’hiver” albo „C’est l’hiver

„Le printemps” lub „C’est le printemps.”

„L’été” lub „C’est l’été.”

„L’automne” lub „C’est l’automne.”

Dzieci bardziej zaawansowane mogą wymienić co widzą na obrazku danej pory roku.

np.„C’est l’hiver. Il neige.

Je vois un bonhomme de neige. Il a deux yeux noirs et trois boutons.

 

Je vois un arbre sans feuilles”.

Wariant I

Zegar na zdjęciu zrobiony jest z resztek materiału przyklejonych na dykcie oraz innych dodatków (modelinowe liście, wiśnie z czerwonych koralików).

Mechanizm wskazówki wzięłam ze starej gry, naklejając na niego kolorową dużą wskazówkę z tektury.

Wariant II

Można zrobić też planszę bez wskazówki.

Wówczas dzieci mogą rzucać czymś lekkim, np. pomponami i mówić na jaką porę roku trafiły.

Można wykorzystać ten pomysł jako projekt plastyczny dla dzieci.

 

Kontynenty z materiału

Mapa świata i kontynenty wycięte są z polaru.

mapa świata polar

Jak zrobić?

Robiąc kontynenty po raz pierwszy:

1. przekalkowałam kontynenty z mapy (nie starając się zachować wszystkich detali),

2. wycięłam kontynenty

3. przyczepiłam szpilkami do polaru

4. wycięłam.

Robiąc planszę:

1. wycięłam polar według mapy

2. nakleiłam polar na grubą tekturę

3. zaznaczyłam zarysy kontynentów.

 

Można zastosować montessoriańskie kolory kontynentów:

zielona Afryka, żółta Azja, brązowa Australia, czerwona Europa, różowa Ameryka Południowa, pomarańczowa Ameryka Północna

ale dla odmiany ta mapa ma jednolity żółty jako ląd i niebieskie morza i oceany.

Jak korzystać?

1. pokazać dziecku jak układać kontynenty puzzle na mapie.

2. zapytać dziecko, czy zna któreś z kontynentów albo czy są takie które chciałby poznać.

3. wybrać 3 i przedstawić je w formie lekcji trójstopniowej.

 

Świat może leżeć w poziomie albo stać lekko pochylony. To dzięki temu, że polar ma tę zaletę, że bez przyklejania dobrze się trzyma innego polaru.