Kamienie do opowiadania

Zawsze podobało mi się połączenie natury, sztuki i edukacji.

W malowaniu kamieni, które można wykorzystać do tworzenia opowiadań znalazłam ideał:)

 

Kamienie malowaliśmy wspólnie z dziećmi.

Potem całość trafiła do woreczka, z którego losowanych jest ok. 6 kamieni.

Trzeba opowiedzieć historię, w której wymienia się wszystkie co zostało namalowane na wybranych kamieniach.

Świetne do ćwiczenia języka polskiego, wyobraźni i wspólnie spędzanego czasu.

Jeśli chodzi o samo tworzenie to mieliśmy dwie główne strategie.

Jedna to przyglądanie się kamieniom i wyobrażanie sobie czym mógłby się stać dany kształt:

 

 

Jednymi z najprostszych i efektownych rezultatów wykorzystanie kształtów kamieni okazały się biedronki,  ludziki oraz kurczak w jajku.

Druga to malowanie dowolnych obrazków na jak najbardziej płaskim kamieniu:

Można malować bardzo proste rysunki jak nutki, znaki zapytania, chmury z deszczem lub słońce albo arcydzieła.

 

Potem wykorzystałam również pomysł na pisanie na kamieniach:

Dodałam je do zestawu i dodają teraz wyrafinowania naszym historiom.

 

Do stworzenia kamieni używaliśmy markerów permanentnych oraz farb akrylowych.

Najlepiej sprawdzały się mazaki, które malowały farbą.

Różne takie wynalazki można teraz znaleźć.

Ułatwiało to życie szczególnie najmłodszym.

 

Znane budowle na mapie

Ostatnio w naszym domu zagościły budowle z różnych stron świata. (Można takie znaleźć np. na tronie Safariltd.com)

Najpierw na różne sposoby były ustawiane i oglądane.

Graliśmy np. w grę „Czego brakuje”, w której wybrane figurki były zakrywane chustką a potem razem z materiałem znikała jedna albo dwie i trzeba było odgadnąć czego brakuje.

Potem figurki trafiły na mapę świata, wprawdzie trochę zbyt małą jak na wielkość przedmiotów (żeby zachować dokładność), ale lepszy rydz niż nic.

Dobra zabawa dla małych i dużych.

 

‚Little birds’ z ptakami

Na zdjęciu ptaszki, które można zrobić samodzielnie i wykorzystać do piosenki „Two little dicky birds”.

Z ptaszkami śpiewanie jest atrakcyjniejsze a dodatkowo można z większym entuzjazmem poćwiczyć

również inne czynności i słowa, np. latać wysoko i nisko (fly high, fly low), szybko i wolno(fly fast, fly slowly).

Słowa piosenki to:

„Two little dicky birds sitting on the wall

One named Peter, one named Paul

Fly away Peter, fly away Paul,

Come back Peter, come back Paul.”

Do zrobienia ptaszków użyłam pianki, z której wycięłam poniższe kształty:

Dokleiłam najrozmaitsze „skrzydła”, włożyłam w miejscu ogona kolorowe piórko i zszywaczem wszystko złączyłam, tak aby pozostało miejsce na palec.

Muzyczne ‚serki’

Podobnie jak było z „bułeczkami” teraz przyszła kolej na modelinowe serki.

„Bułka” i „serek” to części utworu, które się powtarzają tak jak np. w utworze „Wyszły w pole kurki trzy”, który składa się z 4 części:

bułeczka serek serek bułeczka.

Losowanie serków uprzyjemnia ćwiczenie, bo przecież każdy fragment trzeba wielokrotnie powtórzyć, żeby zagrać cały utwór pięknie:)

 

Jak zawsze starałam się o różnorodność:) Co ciekawe moja córka jako pierwszy zawsze wybierała serek pleśniowy, którego w rzeczywistości nie je, ale miał najatrakcyjniejszą mieszankę kolorów…

Stworzyłam mini zestaw, składający się z 6 serków i kostki do decyzji ile razy ma być serek zagrany.

Szybko też dodałam inną modyfikację – z jednego zestawu powstały 3:

  1. serki, kostka i symbol smyczka (do grania tylko smyczkiem – wówczas ja gram palcami)
  2. serki, kostka i symbol skrzypiec (do grania tylko paluszkami – wówczas ja gram smyczkiem)
  3. serki, kostka i symbol skrzypiec i smyczka (do grania i smyczkiem i palcami)

 

Własnoręczny samolot

Jakiś rok temu razem z moją córką wybrałyśmy się do sklepu z narzędziami i wspólnie wybrałyśmy dla niej młotek.

Nadeszła epoka wbijania gwoździ w pieniek.

Taki czas niezakłócony uwagami rodziców, że „bez sensu jest tak po prostu wbijać gwoździe” jest potrzebny i nie do przecenienia:).

Postanowiłam jednak pokazać mojej czterolatce, że może wykorzystać swoją umiejętność do stworzenia czegoś.

Samolot wydał mi się najprostszą rzeczą.

Potrzebne do niego są listewki różnej długości i gwoździe.

Potem doszła jeszcze kabina pilota i kolor:)

Przy kabinie przydał się też pilnik i papier ścierny.

Gama z rzeczami na pianinie

Postanowiłam zilustrować piosenkę, którą ostatnio słyszałam na lekcji pianina.

Piosenka dotyczyła nazw klawiszy:

C jak cytryna

D jak drabina

E jak eklerka

F jak fryzjerka

G jak golasek

A jak ananasek 

H jak Halina

C jak cytryna

Ponieważ ilustracja rzeczowa jest atrakcyjniejsza niż obrazkowa więc wyszukałam odpowiednie drobiazgi, żeby mieściły się na klawisze.

Brakujące zrobiłam z modeliny np. cytrynę czy eklerka:)

Teraz wykorzystujemy obrazki nie tylko do nauki nazw klawiszy, ale do wszelkich ćwiczeń na technikę ręki.

Przedmioty mogą być umownie podobnych do pożądanych – dzieci mają dużą wyobraźnię:).

Pauzy muzyczne magika

Na warsztatowych zajęciach z nut mojej córki miałam olśnienie związane z pauzą całonutową oraz półnutową i z ich rozróżnianiem.

(Obie są jak kapelusze, jeden zwykły drugi odwrócony, ale oznacza którą pauzę, to zawsze mi się myliło.)

Zobaczyłam odwrócony kapelusz – cylinder, z którego magik wyjmuje tajemnicze przedmioty.

Tymi przedmiotami są inne pauzy.

Pauza całonutowa, ‚w której mieszczą się’ wszystkie inne pauzy!

Ten obraz tak zadziałał na moją wyobraźnię, że myślę, iż nigdy więcej nie pomylę już pauzy całonutowej i półnutowej.

 

LOOK COVER WRITE nauka słów

Zabawne jest to że jako anglistka i nauczycielka angielskiego zapomniałam z czasem o jednej z najprostszych metod nauki słówek, szczególnie jeśli chodzi o pisownię.

Owszem wychwalam fiszki, zarówno te własnoręcznie robione jak i gotowe.

Bardzo lubię komputerowe programy językowe typu Supermemo, gdzie wpisuje się słówka i korzysta albo z gotowców albo tworzy swoje katalogi.

Ale jakoś umknęła mi metoda wymagająca najmniej przygotowań.

Chodzi o listę słówek, których pisownię trzeba opanować.

Kolejne działania to:

  1. Przyjrzenie się wyrazowi LOOK  
  2. Przeczytanie wyrazu SAY
  3. Zakrycie wyrazu COVER              
  4. Napisanie wyrazu WRITE            
  5. Sprawdzenie pisowni CHECK      
  6. Jeśli popełniłeś błąd zakryj, napisz jeszcze raz i sprawdź HAVE ANOTHER GO

Henryk Walezy – karty

Henryk Walezy wprawdzie długo w Polsce nie rządził, ale pozostaje pierwszym królem elekcyjnym.

Do pobrania karty dotyczące jego panowania w Polsce w formacie PDF:

Henryk Walezy pary

Jak zawsze można je wykorzystać na różne sposoby, np.:

  1. Do układania na sposób montessariański – najpierw obrazki bez podpisu, potem pod spodem obrazki z napisami i po zakryciu obrazków z napisami dołożenie samych podpisów a na koniec sprawdzenie poprawności za pomocą obrazka z napisem.
  2. Do gry w pary.

W obu powyższych przykładam potrzebne są dwie kopie obrazków, przy czym jedna pozostaje z napisami, a od drugiej napis jest odcinany.

Take part in art dla dzieci

Tych co mieszkają albo bywają w Warszawie zachęcam do udziału w przedstawieniach dla małych dzieci (do 6 lat).

Byłyśmy, z moją czteroletnią córką, bardzo zadowolone po pierwszych dwóch spektaklach.

 

Uświadomiłam sobie, że dzieciom z ‚krainy’ smartfonów, tv, głośnych zabawek, pośpiechu i dosłowności bardzo przydatny może być teatr.

Teatr, gdzie nie wszystko jest powiedziane wprost, gdzie trzeba sobie wiele wyobrazić oraz skupić się przez określony czas.

 

 

Kwiatki od trzylatków

Stworzenie czegoś atrakcyjnego przez trzylatki nastawione raczej na proces niż na wynik nie jest łatwe.

Myśląc o prezencie dla wychowawczyń wpadłam na pomysł kosza z kwiatami, przy czym każde dziecko miało przygotować swój kwiatek i przyczepić do wspólnego kosza.

W ten sposób wychowawczynie mogły widzieć proces powstawania wspólnego podarunku.

Wkład rodzica jest tu dość duży, ale też daje szansę na pracę dziecka.

Żeby kwiatki były w miarę podobne rodzice dostali informację o przybliżonym rozmiarze oraz mailem kartkę z wyglądem.

Dzieci zostały poproszone o pomalowanie kwiatków farbami.

Zadaniem rodzica było wycięcie kwiatków i doklejenie środków.

Zrobiłam 3 kosze z brązowego bristolu dla 3 wychowawczyń.

Kosze zawisły z rana w dzień nauczyciela w sali dzieci z dowiązaną sznureczkiem karteczką.

Dzieci przychodząc rano doczepiały kwiatki na taśmę mocującą.